Évek óta dolgoznak a tudósok az új, korszerű magyar irodalomtörténet megírásán azzal a felelősséggel, hogy aki abból kimarad, annak annyi. Kiesik az örökkévalóságból. Ez Baróti Szabó Dávidot vagy Tinódi Lantos Sebestyént nem igazán érdekli. Nagy viszont a harc a kortárs szerzőknél. A kérdést nem lehet megkerülni, hiszen meg kell jelenniük az irodalomtörténetben, csakhogy nem lehet mindenkit beleírni. Ha viszont válogatunk, akkor nagy a felelősség, és nagy lehet a sértődés is. De a méréshez még nincs kész a szerszám, amelyet időnek szoktak nevezni. Nem számít ugyanis, mit ír az aktuálkritika, kiket hozsannáz, kit futtat, és kit nyom le. Ez gyakran nem esztétika, hanem csak üzlet.
Háy János Kik vagytok ti? című, 700 oldalas magán-irodalomtörténete azért születhetett meg gyorsabban, mint az akadémiai kutatóhelyen készülő hatkötetes új, tudományos leltár, mert Háy fittyet hányhatott arra, hogy ki mit gondol a magyar kánonról. A sajátjába belefért harmincvalahány magyar író, egy szobrász, egy alternatív képzőművész és egy szövegíró. Aztán ráírta a könyve elejére, hogy Kötelező magyar irodalom. És mindenki azt kezd vele, amit akar.
Jöttek is a kritikus hangok. Volt, aki neveket kért számon, ez miért, az miért nem. Volt, aki úgy látta, hogy Háy János maradjon csak magyar író, ne kontárkodjon bele a tudományba. Csakhogy ezek a szakemberek mostanra eljuttatták mind az irodalomtörténet-, mind a kritikaírást az olvashatatlanság szintjére. Egymásnak írogatnak. Az olvasó viszont arra lenne kíváncsi, belefogjon-e egy könyvbe. De nem segítenek azok a kötetek sem, amelyek a bulvár szintjére húzzák le az irodalmat, amelyek szerelmi pletykákkal gondolják annak népszerűsítését.
Nézzük tehát, mi mit tudunk kezdeni azzal a 700 oldallal, amelyet Háy tett le elénk, és amelyet kötelező irodalomként definiál! Mindenekelőtt írjuk fel, hogy igen olvasmányos a könyv, szinte jó regényként tudunk benne haladni. Bár a kortársak felé közeledve érzékeljük, hogy ő is kénytelen bonyolítani. A mai művészetben már több az ideológia, mint az esztétika.