A Ligur-tenger partja gyönyörű. Olasz ékszerdoboz-városkák sorakoznak egymás mellett az Alpok és a Földközi-tenger szűk rézsűjén, a levegőt a frappè és a gelato illata lengi be, az utcákon nyaktörő sebességgel száguldoznak mopedjükön a helyi fiatalok, akik fürdőruhájuk fölé legfeljebb lenge ingruhát húznak. A bukósisak hírből sem ismert, viszont az elegáns, vasárnap délelőtti piacokon beszerzett háncs strandszatyrokban biztos akad némi olvasnivaló az óriástörülközők szomszédságában. A tengerparton sétálva megdöbbentő olvasmánykavalkád várja a gyanútlan fürdőzőt. Az egyik hölgy az új Elin Hilderbrand-regényt olvasva fedezi fel Nantucket addig ismeretlen szegletét, a szomszédos nyugágyon pihenő úr James Patterson most megjelent krimithrillerjét forgatja, nem messze egy tinédzsercsapat a vámpírirodalom sokadik Stephanie Meyer-utánérzésén izgul, de látni a Kisasszonyokat, a Copperfield Dávidot, sőt a Bibliát is.
A strandkönyv megfogalmazás külföldön már egyáltalán nem kizárólag az olcsó, gyenge nyomdatechnikával készült, könnyen olvasható műveket jelenti, hanem az akár nagyon magvas irodalmat is. Rachel Khong amerikai írónő például rendszeresen szépirodalmat cipel magával, mivel véleménye szerint a strandon annyi a zavaró tényező (homok, nap, gyereksírás, frizbizés), hogy a könnyedebb olvasmányokra egyszerűen nem tud figyelni. Legutóbb a Háború és béke egy régi kiadását nyűtte szét a tengerparton, és elmondása szerint soha nem élvezte még jobban a regényt.
– Ami az egyik embernek strandkönyv, az a másikat untatja – magyarázza Varga Bea, a Könyvmolyképző Kiadó szerkesztője. – A lényeg, hogy kit mi pihentet. Egy elfáradt háziasszonynak az a kikapcsolódás, ha római szerelemről olvas, egy mérnöknek a bonyolultabb sci-fi világ lehet érdekes, amely viszont esetleg nehezen olvasható egy húszéves fiatalnak.
Ezzel együtt Magyarországon a szerkesztő szerint még mindig azt a regényt tekintik strandkönyvnek, amely egyszeri olvasást ér meg. Ez a nők esetében általában a chick lit irodalom, sokszor egyes szám első személyben, a főszereplő érzéseire koncentrálva, a férfiaknál pedig a kalandregény, amely lehet fantasyval vagy krimivel kevert mű.