Az államosítás: politikai központosítás, amit úgy is jellemeztek, hogy a színházakat Major Tamás igazgatja, mert mindenhová az ő embereit ültették. Téri Árpádról is így gondolták. 1916-ban született, 1937-ben végzett Ódry Árpád utolsó osztályában, és statisztált a Nemzetiben. Magasságát, zengő orgánumát, férfias erejét tekintve mesteréhez hasonlított. 1937–41 között vidéki évek következtek. Jelentősebb szerepei: Földessy Géza miskolci társulatában Ádámot alakította, Évát majdani felesége, Hotti Éva játszotta. 1939 májusában az elhíresült Csupajáték című népijáték-együttesével Londonban vendégszerepelt.
A második zsidótörvény azonban leparancsolta a színpadról. 1942-ben a katonaság következett. Emlékezésében írta, édesapja így búcsúzott: „Vigyázz magadra! Igyekezz haza! Minden igyekezetem ellenére hat esztendeig tartott, míg hazatértem.” (Alföld 1955/1) A Fekete-tenger közeli szovjet lágerben orosztudása és megbecsülése folytán a foglyok őt jelölték képviselőjüknek. Téri 1948. november 5-én érkezett haza. A Nemzetiben epizódokat alakított, s hogy vidéken, Debrecenben is bajosan indult a színi fordulat, Major javaslatára avatták direktorrá Téri Árpádot 1950-ben.
Hétéves igazgatását Debrecenben a Liliomfival kezdte, s az évadban Katona Bánk bánja is színre került Vámos László rendezésében. A hétköznapok magyar és szovjet hősei persze sűrűn feltűntek a debreceni színpadon, de a műsorban megjelent a klasszikus orosz és a világirodalom is (Gogol: Leánynéző, Molière: Scapin furfangjai) Vámos László elképzelésében. A Szentivánéji álommal indult a Shakespeare-sorozat: Téri Solti Bertalannal közösen állította színpadra, majd az Othello következett. Ma nemesen hangzó, akkor fiatal indulók, Zenthe Ferenc (Cassio), Márkus László (Rodrigo) tűnnek fel a szereposztásban. Az Othello fővárosi vitájáról Czímer József emlékiratában (Közjáték) tudósít: „Major Tamás élesen megbírálta az előadást, hogy az politikailag meghamisította Shakespeare politikai tendenciáját. Ezt a Doge-jelenet meghúzásával igazolta.”