Szex, drogok, szabadság, rock and roll – talán ezekkel a szavakkal lehetne kifejezni a hatvanas évek hippiéletérzését, azaz a fogyasztói társadalmak ellenkultúráját, amely az Egyesült Államokban s valamelyest Nyugat-Európában is érvényesülhetett.
A „szigorú erkölcsű” kádári világban a szexet vagy bizonyos szubkultúrákban létező szabad szerelmet persze képtelenség ellenőrizni és éppen ezért betiltani. Ami a tudatmódosító szereket illeti, abból a vasfüggöny innenső oldalán jórészt kimaradtunk. Ami azért nem is olyan nagy baj. Akadtak persze, akik Palmatex ragasztóval, illetve tubusos Technokol rapiddal, netán egy Parkan nevű gyógyszerrel „vigasztalódtak”, miközben a hatalom igyekezett a jelenséget szőnyeg alá söpörni. Természetesen a szabadságból sem sok jutott. Nekünk itt, a Kárpát-medencében maradt tehát a szerelem és a rock and roll; ez utóbbit akkoriban még beatnek nevezték, amely együtt járt a hírhedt „három T” (támogatott-tűrt-tiltott kategória) kirekesztő rendszerével.
Kilencszázhatvankilenc augusztus 15. Ki gondolta volna, hogy e dátummal új időszámítás kezdődik a zenekultúrában, amikor egy Max Yasgur nevezetű úriember hatszáz hold kiterjedésű farmján, a New Yorkhoz közeli Bethelben mintegy ötszázezer fiatal hippi gyűlik össze.
Nem sok híja volt, hogy az ötlet a környékbeliek erős tiltakozása folytán dugába ne dőljön, miképpen annak sem, hogy a monstre rendezvény tragédiába ne fulladjon. A négynapos, összesen 31 előadót felvonultató esemény woodstocki fesztivál néven vonult be a beat-, pop-, illetve rockzene történelmébe. A szervezők célja nem csupán az élő és kortárs zene élvezete, hanem az együttlét és a szabadság öröme is. Pontosabban a már említett négyes jelszó gyakorlatba való átvitele. S ehhez minden adott: aki egymaga érkezik, hamar társra akad, s – a rendbontást elkerülendő – a legális drogárusítás, fogyasztás is engedélyezett.

Fotó: Wikipédia
Ráadásul a szervezők eredeti szándéka ellenére ingyenes részvétellel. Ettől függetlenül a rendezvénynek megvoltak a levonható tanulságai, illetve áldozatai. Ami a zenét illeti: talán maguk a szereplők sem gondolták, hogy a Három nap béke és zene szlogennel a szabad ég alatt megrendezett dzsembori többségüket majd a világhír felé repíti.