A mese itt van körülöttünk, csak meg kell látnunk, le kell hántanunk róla a fölösleget. Olyan ez, mint a szobrászat: meglátni Vénuszt a kőtömbben. A meseszövés is olyan, mint bármely más alkotó folyamat: ki kell szűrni a lényegtelenből a lényeget.”
Elolvassa a leírt szöveget, aztán kirántja a gépből a papírt, összegyűri, és a padlóra dobja. Energikus mozdulattal tiszta papírt csavar a gépbe, püfölni kezdi a billentyűket.
„A történet kezdődhetne a Kükládok központi szigetén, Pároszon is. Kezdődhetne az ókori világ fővárosában, a kereszténység központjában, Rómában. Kezdődhetne itt, Budán is, hiszen minden történet ugyanott kezdődik: a fejünkben.”
Két órája kínlódik a kezdéssel, és sehogy sem tud zöld ágra vergődni, semmi sem tetszik neki. Írógéppel ír, mert a papír cserélgetése, a masina zakatolása és a billentyűk ropogása a fizikai haladás érzetét keltik benne. Úgy kezdődött, hogy az ország egyik legnagyobb kiadóvállalatának tulajdonosa megkérdezte tőle egy fogadáson:
– Szerinted megírható egy város története?
Önérzetes, ám kissé hebehurgya „szakember” mit válaszolhat ilyen kérdésre?
– Minden megírható. Tehetség és fantázia kérdése. Egy gyufaskatulya története izgalmasabb lehet, mint a trójai háború. Ha úgy van megírva.
Éjszaka volt, Budapest egyik Duna-parti szállodájának tetőteraszán álltak, a széles vízen sétahajók úsztak mint pisla mécsek, a túlparti dombon elnyújtózó királyi palota kivilágított tömbje fölött sirályok keringtek.
A gazdag ember fürkészőn nézett rá, aztán azt mondta:
– Kezdj neki!
– Minek?
– Írd meg a városom történetét! Vágj bele! Mennyi időbe telik? Egy év? Kettő? Három? Írd meg!
Az író a nagy ember kék szivarfüstje után bámult, melyet a langyos szellő a hömpölygő folyó, a Gellért-hegy folyóba szakadó fehér sziklái felé sodort. Arra gondolt, hogy a gazdag ember talán valóban az Iliászra és az Odüsszeiára gondol, régi dalnokokra, akik kobzon kísérték históriás éneküket, ám végül csak annyit mondott:
– Egy város története nagyon sok. Sok utca, sok ember. Tűzvészek, árvizek, járványok. Millió krónikás adat. Források, naplók, kalendáriumok, monográfiák, egyik szakkönyv a másik után. Végeláthatatlan küszködés a tények és legendák, az egymásnak ellentmondó dokumentumok futóhomoktengerében. Évszámok, ostromok, csaták. Családok és családi titkok. Papok, pékek, hóhérok, kocsmák és diákok, színészek és muzsikusok. Sok. Nagyon sok. Ezer, kétezer, háromezer év.