Nem tagadom, mindig is lenyűgözött Magyar Zoltán munkássága. Meg az a makacs elszántság, amellyel belevetette magát a Kárpát-medence magyar mondavilágába. Pontosabban abba a felfoghatatlanul gazdag és mély műveltségi rétegbe, melynek elemei „szájrúl szájra”, nemzedékről nemzedékre terjednek talán évezredek óta – anélkül, hogy papírra vetették volna őket. Rokonszenvesnek, hatékonynak, egyszerre nagyon emberinek és aggályosan tudósinak találtam kutatói módszerét: a figyelmes és együttérző megfigyelőét, aki vállalta a terepmunka minden sárdagasztó keservét és léleképítő szépségét. Magyar Zoltán néprajztudós bejárta az erdélyi Mezőség, Gyimes, Kalotaszeg vagy a felvidéki Gömör, a (hogyan is nevezzük?) nyugati határszél Őrségét és a többi, felsorolhatatlanul gazdag Kárpát-medencei kistájat, hogy a legutolsó pillanatban „felgyűjtse” a magyar történeti mondavilág még fellelhető kincseit.
Hiszen mára alig maradt életben valaki azok közül az emberek – nemszeretem tudományos kifejezéssel élve: „adatközlők” – közül, akik hajdan egy füstös konyhában órák hosszat ücsörögtek Magyar diktafonja előtt, nehéz volt megnyitni a szívüket és az emlékezetüket, de aztán megállíthatatlanul ontották magukból a hihetetlenebbnél hihetetlenebb történeteket. Ők többnyire még abban a korszakban születtek, amikor a népi kultúra magától értetődő volt, és a múlt beláthatatlan mélységeibe eresztette gyökereit. Ők voltak az utolsó örökösei annak a műveltségnek, amely Európában egyedülálló bőséggel és sokszínűséggel, mára már jószerével feledésbe merült jelképrendszerrel és metaforabirodalommal írta le a látható és láthatatlan világot. De ahogy a történelem elsodorta a falut és a parasztot, helyébe ülepítve a termelőszövetkezeti központot és az agrárproletárt, ezt a társadalmi hermafroditát, akinek többé semmi köze nem lehetett saját eredetéhez és kultúrájához – akkorra már csak a magyar peremvidékeken őrződött meg ideig-óráig a mondavilág. A mi közös mondavilágunk.
Magyar Zoltán megoldhatatlan problémát nem ismerve barangolta be ezeket a határtájakat, hogy még az utolsó pillanat után is gyűjtsön a megsemmisülésre ítélt históriákból, paraszti világ- és történelemértelmezésekből. De ez önmagában még nem lett volna elegendő. A nagyobb elszántság talán ahhoz kellett, hogy a honfoglalást megelőző időszaktól a középkori királymondákon át az 1956-os forradalomig és napjainkig terjedő mondavilág, sok tízezer feljegyzés rendszert kapjon, áttekinthető és tovább kutatható legyen – ne pedig csupán „eseti” összegereblyézése megkapó történeteknek.