Helene Hannemann német ápolónő az 1920-as évek elején házasságot kötött Johann Hanstein roma hegedűművésszel. A náci eszmékkel telítődő Németországban esküvő előtt a tiszteletes megpróbálta lebeszélni őt a természetellenesnek tekintett frigyről, az anyakönyvi hivatal munkatársai pedig csak bírói közbejárásra voltak hajlandók kiállítani a polgári esküvőhöz szükséges papírokat. A párnak öt gyermeke született, miközben a férj a faji rendelkezések miatt elvesztette munkáját a Berlini Filharmonikusoknál. Az asszony kórházban, két műszakban dolgozott, hogy meg tudjanak élni. Így érkeztünk 1943 májusához, amikor a roma holokauszt rendelkezései utolérték a családot. Egy reggel rendőri különítmény érkezett értük, pontosabban mondva a gyermekekért és az édesapáért. Helene Hannemann árja származású volt, az ő neve nem szerepelt a papírokon. Az őrmester nyomatékosan ki is jelentette, hogy az asszony marad.
Ő azonban gondolkodás nélkül a családjával tartott – és érkezett a náci birodalom roma lakosai számára kijelölt gyűjtőhelyre, az Auschwitz-Birkenauban elkülönített cigány táborba.
Az Auschwitzi bölcsődal című könyv az asszony és gyermekei táborban töltött életét mutatják be 1943 májusától 1944. augusztus 2-ig. Mario Escobar spanyol történész könyve a foglyok szemszögéből idézi fel a tábor mindennapjait, valamint az embereken kísérletező Josef Mengele tevékenységét. A történet csupán néhány ponton tér el a valóságos eseményektől, például Himmler látogatása nem úgy és nem akkor történt, ahogy és amikor a könyvben olvashatjuk, de a valóságtól eltérő részletekre maga a szerző hívja a fel a figyelmet utószavában.
Helene Hannemann tehát létező személy volt, egy árja asszony a cigány táborban. A róla szóló könyv pedig igaz történeten alapul, méghozzá csaknem minden részletében. Az Auschwitzi bölcsődalban így valós események olvashatók egy tényszerűségre törekvő történész tollából, aki viszont dokumentálás helyett regényírásra vállalkozott. De miért érdekes ez? Mert a regényírást sokan ma is a történetmesélés felső fokának tartják, amely az olvasást személyes élménnyé emeli. Az igazi regény időszakos függőséget okoz az olvasóban, aki lapozás közben aggódva méricskéli a még hátralevő oldalakat, és előre sajnálja az elkerülhetetlen pillanatot, amikor a történetnek majd vége szakad. Ezt az élményt a roma holokausztról szóló regény nem adja meg. Ahhoz az auschwitzi cigány táborban játszódó történet túl szikár és realisztikus. Az események a valóságot követik, hiába látjuk a tábort a foglyok szemszögéből, a képek elmosódottak és fakók, a szereplők távoliak. A tényanyag egyszerre sok és kevés, hiszen a regény csaknem minden eseményét megírták már valamilyen ránk maradt dokumentumban, a tragikus jelenetekből viszont éppen azok a momentumok hiányoznak, amelyektől az olvasó legalább egy kicsit be tudna lépni a főszereplő életébe.