– Segíthetek? Keres valamit?
– Azt nézem, hol vannak a fotói.
– Sehol. Nálunk nincsenek a falon fényképek. Ami kinn van, azt se én készítettem. Ötéves korom óta, 83 esztendeje élek ebben a lakásban mindenféle variációban: a nagymamáékkal, nagybátyámmal, férjemmel, anyukáékkal, a gyerekeinkkel. A fiam és a lányom kirepült, a férjem elhunyt, én maradtam itt egyedül. Szerencsére soha nem unatkozom. Nemrég a Magyarország 365 elnevezésű – az ország értékeit bemutató – fotópályázat zsűrijébe hívtak. Ennyi fényképpel még soha nem pályáztak itthon: 4700 profi és amatőr fotográfus 17 ezer képet küldött be három kategóriában. Százötven fotóból kiállítást rendeznek, és a képeket nemcsak itthon, hanem külföldön is bemutatják.
– A zsűri milyen szempont alapján válogatott? Művészképet kerestek?
– Nem. Jó képet. A reális, az életünket kifejező fotókat díjaztuk, melyek technikailag és esztétikailag is megfeleltek. Ez az anyag tükörképet mutat a mai Magyarországról. Jelen esetben nem a művészet volt fontos.
Úrilánynak nem való
– De a fotó művészet, ugye?
– Igen, és küzdünk érte, hogy az is maradjon, mert megint támadások érik. Nem könnyű meghatározni, hogy mi a művészet, de a képzőművészek egy része azt állítja, hogy a fotó nem az. Amikor 2008-ban magyar képzőművészet kategóriában Prima Primissima Díjra jelöltek, neves festőművészek voltak a versenytársaim. Akkor egyenrangúnak tekintették a fotográfiát, azóta ez változott. Nagyon örülök, hogy kiírták a pályázatot, büszke vagyok arra, hogy a részese lehettem. Végre biztatják, elismerik a fotósokat, és teret adnak nekik.
– Gyerekkorában balerina szeretett volna lenni, később az egyetemen fizika–kémia szakon tanult. Mikor kezdett el fotózni?
– Másodéves koromban, a nyári gyakorlat idején kerültem a Magyar Fotóhoz, ahol Seidner Zoli bácsi mellé osztottak be. Kezdetben óriási utazóbőröndben vittem utána a lámpát, a kábeleket. Negyvenöt kiló voltam, nagyobb volt a táska, mint én. Egyszer Zoli bácsival a Láng Gépgyárba mentünk, ahol azt mondta nekem, hogy „meszeld ki, fiam a mozdonyt!”. Csak álltam meglepve: te jó ég, festeni is kell? Elmagyarázta, hogy a lámpával meszelő mozdulatokat kell végezni, mert érzéketlen a film, és be kell világítani a sötét mozdonyt. A fotózást megszeretni egy pillanat műve volt. Azóta több tízezer anyagot készítettem. Csak 1951-ben, amikor még a tojáshéj a fenekemen volt, egy év alatt 140 riportot fotóztam.