Annus horribilis
Borzalmas év – ezt jelenti a latin jelzős szerkezet, amelynél találóbban nem is jellemezhetnénk a francia katolikus egyház elmúlt esztendejét. Előbb a francia bíróság Philippe Barbarin bíborost, lyoni érseket találta bűnösnek papi pedofília eltussolásának vádjában, majd alig egy hónapra rá leégett a Notre-Dame egy része. A szexuális zaklatási ügyek csak tovább roncsolják az egyház még meglévő tekintélyét – sokan a párizsi székesegyház lángra kapását úgy értelmezik, mint isteni figyelmeztetést. Ám vannak, akik előremutató jeleket is felfedeznek abban a magatartásban, ahogyan a franciák reagáltak a tűzvészre. A felmérések szerint a lakosság hetven százalékát lesújtotta az égő Notre-Dame látványa. A jelenséget, amely bőven túlmutat a katolikusok arányán, számosan úgy fogják fel, mint ragaszkodást a nemzeti örökséghez, az egyház kulturális hagyományaihoz. Ám sok szakértő más véleményen van. Ők úgy értelmezik ezt, mint a keresztény gyökerek előbukkanását. Bár a világi és ateista szemlélet hódít az országban, Franciaország történelme alapvetően katolikus. Az ilyen nagy tragédiák alkalmával mindenki kicsit magába néz. A francia lakosság körülbelül fele vallja magát keresztény gyökerekkel rendelkezőnek, ám a katolikusok közül csak 1,8 százalék az igazi hívő, aki legalább hetente egyszer felkeresi templomát. Ez aggasztóan kevés. Kiürülnek a templomok. Egyes elemzők már a katolikus egyház végstádiumáról szónokolnak. Bár az egyház borzalmas évet zárt, mégis reménnyel töltheti el az aggodalom az egyházi értékekért. „Még semmi sem veszett el – írta a Le Figaro francia napilapban megjelent esszéjében Patrick Kéchichian filozófus. – Semmit sem kell figyelmen kívül hagyni, így a botrányokat sem. Ezekből le kell vonni a tanulságokat, kerül, amibe kerül.”