A felvételik időszakában megnövekszik a Magyar Nyelvi Szolgáltató Irodához (Manyszi) érkező azonos kérdések száma. A 8. évfolyamosok számára összeállított magyar nyelvi feladatlap egyike az volt, hogy ki kellett egészíteni egy-egy testrész nevével a szólásokat, a következőket: …….. jön ki, ……. húz vele, kimutatja a(z) ……. fehérét. A megoldások: a könyökén jön ki, azaz unja; ujjat húz vele, azaz kötözködik, beleköt valakibe, bosszant valakit; kimutatja a foga fehérét, azaz elárulja a gonosz szándékát. Többen is érdeklődtek az iránt, hogy van-e olyan szólásunk, hogy a fülén jön ki. Nos, a rendelkezésre álló szólástárak alapján ilyen nincs. A szólás – mint közismert – megcsontosodott kifejezésegység, amelyet nem lehet megváltoztatni. A kivétel természetesen itt is erősíti a szabályt, manapság már mindenki azt mondja, hogy összerúgják a port. Ez keveredés, a következő szólásoké: összerúgták a patkót, valamint rúgják a port.
Előfordul, hogy ugyanazon szólás jelentéseként a szólásgyűjtemények némileg eltérő jelentést adnak meg. Például: Jó órában legyen mondva. Erre a következő magyarázatokat kapjuk: közlést bevezető babonás mondásként: azzal, hogy beszélek róla, nem szeretném megváltoztatni a dolgot
(O. Nagy Gábor: Magyar szólások és közmondások).
Óhaj, kívánság kifejezésére: bárcsak úgy maradna, ahogy mondom! (Bárdosi Vilmos: Szólások, közmondások eredete). Szerencsére (Forgács Tamás: Magyar szólások és közmondások szótára).
Gyakran az is megtörténik, hogy a szólásban szereplő régies, archaikus szót értelmesítik, az úgynevezett népetimológiával hozzá hasonló szóval helyettesítik. Például: Közös lónak túrós (túros helyett) a háta. A túr szavunknak mint szlovén jövevényszónak a jelentése fekély, sebhely. A Czuczor–Fogarasi-szótár meghatározása szerint pedig ’dörzsölés, feltörés által támadt gennyes, rutságos seb az igás, hámos, nyerges állatok testein, főleg nyakukon, hátukon, vagy szügyükön’. Természetesen szótőként elavult, az -s képzős alakja viszont él a szólásban abban az értelemben, hogy a közösen használt dolgok hamar tönkremennek; az emberek nem figyelnek, nem vigyáznak a közösre úgy, mintha az kizárólag sajátjuk lenne.