A papi szemináriumok a XIX. század első felében erősen jozefinista szellemben nevelték növendékeiket. Ez nem pusztán uralkodóhűséget jelentett, hanem azt is, hogy a szeminaristákat hasznos állami tisztviselővé kívánták formálni. Így nem meglepő, hogy egyházmegyénként eltérő mértékben ugyan, de mindenütt volt egy császár iránt hűséges papi réteg a szabadságharc időszakában is. Ez a csoport nem csupán püspökökből állt, hanem a hierarchia valamennyi rétegéből voltak képviselői.
Alapvetően megváltoztak 1848-ban azok a körülmények, amelyek biztosították az egyház küldetésének feltételeit. Az áprilisi törvények többek között eltörölték a tizedet (át kellett szervezni az egyházi birtokok gazdálkodását), és biztosították a bevett (katolikus, evangélikus, református, ortodox, unitárius) felekezetek teljes egyenlőségét és viszonosságát. Mivel a tized tizenhatod része a szegény papság ellátását szolgálta, így azokban az egyházmegyékben, ahol sok pap kapott fizetéskiegészítést (például Szepesi egyházmegye), eleve ellenségesen szemlélték az átalakulást, és sokan a császáriak mellé álltak. A nemzetőrség felállítása, az oktatás reformja és néhány további politikai kérdés további feszültségeket okozott az állam és az egyház viszonyában.
A Csanádi egyházmegyében, ahol sok pap egyházi reformokat követelt, szintén volt olyan papi csoport, amelyik szembefordult a szabadságharccal. Az egyházmegye püspöke, a liberálisokkal is jó kapcsolatot ápoló tudós főpap, Lonovics József megpróbálta 1849-ben a magyar kormányhoz hű helyettesét, Róka Józsefet rávenni arra, hogy jelentkezzen a császári hatóságoknál, és vesse alá magát azok rendeleteinek. Róka József püspökhelyettes nem engedelmeskedett püspökének, így aztán a temesvári cs. kir. hadbíróság 1849. november 5-én halálra, majd öt nap elteltével kegyelem útján húszéves, vasban eltöltendő várfogságra ítélte.
A csanádi szentszék Ferdinand Mayerhoffer cs. kir. tábornokhoz intézett, 1850. július 4-én kelt levelében név szerint felsorolta azt a tizenegy papot, akik a császár iránti hűségük miatt veszélynek és bántalmazásnak voltak kitéve a forradalom alatt. Ebből kitűnik, hogy noha a csanádi egyházmegyés papság jelentős része támogatta a szabadságharcot, többen is voltak olyanok, akik teológiai, politikai, nemzetiségi vagy más okokból szembefordultak a szabadságharccal.