Újra régi kedves könyvemet, Szabó Zoltán (1912–1984) Összeomlás című 1940-es könyvét olvasom – az akkor huszonnyolc éves szerző túl van híres szociográfiai könyvein, A tardi helyzeten és a Cifra nyomorúságon, s előtte még az 1942-es Szerelmes földrajznak és a Magyar Nemzetben induló sorozatának, a Szellemi honvédelemnek.
Átnéztem lapszéli jegyzéseimet is, amelyeket ceruzával firkantottam anno magánhasználatra; mi a fontos, és miben lehet bizakodni? Milyen az élet színe, és mit lehet belőle citálni ma? Sosem szégyelltem ezeket a „belefirkálásokat” – diákkoromban egy antikváriumban megvettem Kriza János Vadrózsák című balladagyűjteményét, amely telis-tele elképesztő ceruzajegyzésekkel, áthúzásokkal és beleírásokkal szerzője nevével együtt. A két kötet Szabó Dezső könyvtárából való, a Nagy Bölény telefirkálta impresszióival, verstani és egyéb rögtönzéseivel, még önállóan értelmezhető leírásokkal is. Különleges forrás, gondolkodástörténeti lelet és filológiai adalék, még akkor is, ha tudjuk, az étkezésekkel gyakorta hoppon maradó Szabó Dezső talán háromszor is eladta tekintélyes könyvtárát, hogy majd újraalapítsa.
Szabó Zoltán könyvét a mai karanténban úgy olvasom, mint az élet és irodalom ritka találkozásának és a lelki nemességnek kiváló dokumentumát. Vagyis: egy régi világ „összeomlását” és egy másik, új születésének lehetőségét – netán csak reményét. A könyv a második világháborús Franciaország megszállását és összeomlását írja le – Szabó Zoltán ezt a kritikus időszakot 1940 januárjától szeptemberig éli át Franciaország szívében. A lírai és olykor kemény megállapításokkal teli napló egyes részleteit az 1940-es Magyar Nemzet közölte, és a Nyugat azon melegében, a naptári év végén ki is adta.
A régi aláhúzásokból és bejegyzésekből is látom, hogy negyven éve is az érdekelt leginkább Szabó Zoltán útirajzában, tudósításában vagy szellemi naplójában, milyennek látja és érzi a bukás és összeomlás általános lélektanát a ma már közismert kapitulációs eseményeken túl.
A politikai szétesésen és katonai bukáson túl milyen a legyőzhetetlennek hitt és gondolt francia világ és élet? Mit lát a kortárs és érzékeny írói szem, milyen a múlt és jelen közvetlen összevetése – szellem és politika összjátéka, város és vidék, milyen az összeomlásban ítélet és szeretet, részvét és felháborodás, áldozat és átkozódás –, amikor „minden megváltozik”? Mert Szabó Zoltán életrajzi adata szerint 1940 májusában ő is a menekülést választja Párizsból a német tankok elől. Mit élhetünk át ebből magunk is? Talán ez érdekelt első olvasáskor is leginkább. Most meg járványos, karanténos világidőket élünk.