A világhírű hegedűművész, Székely Zoltán el volt ragadtatva a méhkeréki román prímás, Kovács Tivadar muzsikálásától, és 1981-es kanadai látogatásunk alkalmával megemlítette, hogy Bartók annak idején mutatott neki fonográfról hasonló dolgokat, de élő formában most találkozott ilyen zenével először. Ez a mondata indított arra, hogy mikor legközelebb ismét eljutottam a kanadai Banffba, megkeressem őt, és erről a kérdésről – most már magnetofonnal felszerelve – kicsit részletesebben is kifaggassam. Ebből az 1985. április 11-én rögzített beszélgetésből szeretnék néhány részletet közzétenni.
Banff a Sziklás-hegység fantasztikus vidékén, a nyugati part közelében található. Az ott kiépített kulturális központ minden zenész álma: az erdőben hangszigetelt gyakorlópavilonok, közös termek, hangversenyterem, operaház és a résztvevők számára elegáns lakóházak segítik az itt folyó kurzusok munkáját. Székely Zoltán is többemeletes házban lakott ekkoriban a feleségével. Az ő itteni föladata kamarazene, sőt azon belül kimondottan a vonósnégyesek oktatása volt.
Koncertezni már nem járt el máshova, csak Banffban vállalt néha föllépést. 1981-ben Bartók neki írt Hegedűversenyét játszotta. Amikor megálltam az ajtaja előtt – mivel kissé korábban érkeztem –, vártam egy ideig. Az ajtón gyakorlás hangjai szűrődtek ki. Nagyon furcsa volt számomra, hogy egyetlenegy magas hangot tartott percekig. Később elmesélte, hogy naponta egy-két órát gyakorol, csak épp annyit, hogy ha a növendékekkel foglalkozik, tudjon nekik valamit mutatni, hogy formában legyen. Paganinit már nem játszik, ami több gyakorlást kívánna, ezért csak a klasszikus technikát tartja formában, hogy egy Beethoven-, egy Brahms-koncertet, egy Bartókot el tudjon játszani.
A beszélgetés közben az 1928-ban készült I. és II. rapszódia felvételeit emlegettük. Mindkét darab érdekessége, hogy a magyar dallamok mellett Bartók olyan román, rutén dallamokat használt fel témaként, amelyek egyértelműen a magyar verbunkos hatását tükrözik. Ezekben a művekben azonban nem lehetett célja az eredetkutatás, sokkal inkább annak felmutatása, hogy ez a zene, származzék bármilyen forrásból, egy és ugyanazon stílusnak a variációiból áll. És ez pontosan egybevág a mai gyűjtői tapasztalatainkkal is. Nyilvánvaló ezek után, hogy nagy érdeklődéssel faggattam Székely Zoltánt, mire emlékszik a Bartókkal közös zenehallgatásokból.