Nyugodt életet kívánni valakinek annyit jelent, mint azt mondani neki, hogy éljen boldogan. Teljesen boldog állapotot kívánunk neki, azt, hogy ráérjen a szemlélődésre, anélkül, hogy bármiféle okot találna az aggodalomra. Ám aki valakinek ilyesmit kíván, az nem érti az emberi természetet. Hiszen az ember – tisztában lévén a helyzetével – semmit sem kerül jobban, mint a nyugalmat. És semmi sincs, amit meg nem tenne a nyugtalanság érdekében – írja Blaise Pascal filozófus a Gondolatokban.
E pár mondat tökéletesen ráillik Fekete Györgyre, aki többször jelezte: ha nem lehetne aktív, abba belepusztulna. A rá emlékezésem mozdulásokhoz és utakhoz kapcsolódik. Egy versemben gepárdnak neveztem, felgyorsuló vágtái és kitartása miatt. Elfogadta.
Corvin tér, 1981. Feszült figyelem Beke Pál népművelő barátunk zsúfolt asztalánál. Jelen: Makovecz Imre, Csókos Varga Györgyi, Csete György, Varga Tamás, a Fiatal Népművészek Stúdiójának pár tagja és Fekete Gyurka. Érezzük: új szellemi műhely születik. Beke és Makovecz vidéki tereplátogatásokra kér minket, hogy a lebontandó kommunista kultúristállók helyére álmodjuk meg a közösségi faluházakat. Varga Györgyi Etyekre, szőtteseihez invitál, Fekete György arra kér, dolgozzam vele a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Gimnázium reformján – mivel elvállalta az igazgatóságot. Pár évnyi közös munka következik, s négy évtizedre terjedő barátság indul el. Álmunk: szerkezetváltás, modern művészeti nevelés. Ám mindez csak addig tart, amíg a fenséges főhatóság felismeri a reformterv nemzeti elkötelezettségét. Gyurka gyors kirúgattatása után tantestületét sem engedik elköszönni tőle. Ezért a vele rokonszenvező tanárok a lakására jönnek hálával búcsúzkodni.
Körösfeketetó, a nyolcvanas évek közepe. Közös autózás erdélyi utakon Gyurkával s drága feleségével, Ibollyal. Az úti cél Zolcsák festő úr otthona Marosvásárhelyen. Szokásos visszafogottság szavainkban – sejtjük a poloskamikrofont a lakásban. Beszédünk témáira később úgyis fény derül, amikor visszafelé, a határállomáson a szekus olyan részleteket kérdez, amelyekről csak mi és a falak tudhattak. Hazafelé megállunk Körösfeketetónál, beleszédülünk a nagyvásárba. Hagyományőrző, híres vásárhely, vannak árusok még a Regátból, Moldvából is.
Ősi mintás csángó hímzéseket, szőtteseket simogathat a kezünk. Kiderül, Gyurka mindegyiknek tudja a nevét. Veszünk vásárfiát. Faragott tükröt, hogy belenézve tiszta legyen identitásunk.
Salzburg, 1988. Én a nemzetközi tehetséggondozó tanács (WCGT) tagjaként, Fekete György műveiért kap meghívást. Ketten vagyunk előadók Magyarországról a salzburgi tehetségkonferencián. Pozitív meglepetés, hogy a nyugat-európai kollégák fölfedezik a közép-európai (keleti) észjárást előadásainkban. Magam a művészeti nevelés integrációjáról szólok, Gyurka a művészeti képzés kulturális alapjairól. Megtapasztaljuk, elengedhetetlen a képességek fejlesztéséhez egy kulturális intézmény, amely rendszerszerűen tekinti át, gondozza és támogatja a művészetet s a művészeti nevelést. Ez hiányzik. Hazatérve érezzük a társadalmi változás előszelét.