Valószínűleg több oldalról kap majd komoly bírálatokat Paweł Lisicki a közelmúltban magyarul is megjelent Luther-monográfiája. Tiltakozni fognak ellene a reformátor örökségét ápoló különböző protestáns felekezetek, de bizonyára súlyos ellenvetéseket fogalmaznak meg az ökumené fontosságát hirdető társaságok, szervezetek is. És a teológiai fakultások ökumenika tanszékei.
Rómában mindenekelőtt a Keresztény Egységtörekvés Pápai Tanácsának, illetve a tanács emeritus elnökének, Walter Kasper bíborosnak lehetnek ellenvetései. Vagy akár Kurt Kochnak, a mostani vezetőnek. És persze világszerte a pápa tevékenységének őszinte és lelkes rajongói is sértve érezhetik magukat a lengyel esszéista, újságíró először 2017-ben Lengyelországban megjelent provokatív könyve miatt. (Paweł Lisicki: Luther. A forradalom sötét oldala. Fordította: Pálfalvi Lajos. Rézbong Kiadó, 2020)
De épp ennyire történhet meg, hogy a kötetről csak az alternatív nyilvánosság fórumain olvashatunk majd ismertetést, bírálatot, recenziót. Talán sem az egyházi, sem az ateista – vagyis állítólag független – véleményformálókat nem érdekli majd az írás, nem akarnak vitázni vele.
Ugyanis ez a Lisicki meglehetősen korszerűtlen. A migráció felerősödésének idején A dzsihád és a Nyugat öngyilkossága címen írt egy nem túl trendi munkát. Fordításban ez olvasható tőle magyarul. Volt egy szokatlanul szókimondó interjúkötete a Hittani Kongregáció emeritus elnökével is, Müller bíborossal. Ráadásul mostani könyvét nem is egyházi kiadó jelentette meg nálunk. Katolikus kiadónál itthon is látott napvilágot a hitújító életéről szóló monográfia a reformáció ötszázadik évfordulóján, de egészen másmilyen szemléletű.
E kötet szerzője nem pap, nem szerzetes, nem is történész, végzettségét tekintve valójában jogász. És újságíró, szerkesztő. Lehet hiteles egy ilyen munka? Kell vele foglalkozni egyáltalán? Lisicki nagyesszéje műfaji szempontból a katolikus hitvédelem kategóriájába tartozik, és ha őszintén nézzük a dolgokat, a mai magyar Katolikus lexikonban az apologetika címszó nyolcsoros, az ökumenizmus meg negyvenegy. Az apologetika utolsó képviselőjeként a szócikk szerzője Bangha Bélát említi, aki 1940-ben halt meg. Az 1931-es Katolikus lexikon szól még Zubriczky Aladárról és Szuszai Antalról is, de róluk nagyon kevesen hallottak manapság, és ők még a Bangha előtti nemzedékhez tartoztak. Biztosan elavultak… A lexikonszócikkek terjedelme közötti ötszörös különbség jól mutatja, mennyire idejétmúlt Lisicki könyvének megközelítése.