Sokszor átdolgozott, vitatott, helyét kereső tér a Széll Kálmán tér. A budai vár kapuja, remek átszállóhely, rengetegszer megfordulunk itt, mégis úgy érezzük, nem maradnánk sokáig – de miért nem?
A Széll Kálmán tér állandóan nyüzsgő fel-leszálló hely. Mindig is az volt: három út találkozásánál jött létre, bár korábban a város nem tudott ezzel a dombszerű képződménnyel mit kezdeni, így inkább kikerülte. A Széna tér – a vele összenőtt sziámi iker szomszédja – volt az igazán városias, épületekkel körülzárt terület. A domb egy részét elhordva a mai Széll Kálmán tér helyén téglavető működött. Később az omnibuszvonalak megjelenésével és a budai körút rendezésével a téglagyárat bezárták, helyén sportpályákat létesítettek. Az 1930-as években kezdték el közlekedési csomóponttá fejleszteni a teret, ekkor készült a dombot átfúró villamosalagút. Közlekedési csomópont jellege a hetvenes években a gyalogos-felüljáróban és a metró legyezőépületében csúcsosodott ki. Igazi nagy forgalmi csomópont lett, amelyre szinte a szélrózsa minden irányából érkezik valaki vagy valami. Nyúlványaival beköti a Hűvösvölgyet, Dél-Budát, a Nagykörutat és a budai hegyeket, dombokat, sőt a metrómegállóval még a föld alá is benyúl.
A tér megújult 2015-ben, a cél a romló állapot javítása volt úgy, hogy a közlekedési rendszer alig változott. Az árusok, hittérítők, gyanús alakok eltűntek, a terület közepe tisztább, átláthatóbb lett. A látványt rontó épületek, bódék a partfalakba kerültek, és kedvező módon a tér mérete is csökkent azzal, hogy az északi oldalon új, hosszú falat kapott a villamosok kiállását biztosító üzemi épülettel. Középen így kisebb városi tér alakult ki a nagy közlekedési csomópontba zárva.

Fotó: MTVA Bizományosi–Nagy Zoltán
Most újabb átépítést terveznek, a korábbi pályázati tervekben már fellelhető átjárót nyitnak a Városmajor irányába, amely szintbeli kapcsolatot biztosít majd a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a Krisztina körút felé. A gyalogosalagút nemcsak a közlekedést segíti, hanem a felújított Postapalota – új nevén Buda Palota – alsó szintjén tervezett Pénz- és Banktörténeti Múzeum bejárata is innen nyílik majd.