A régi tengerészbabona szerint a nő csak balszerencsét hoz a fedélzeten. A #metoo nyomán azonban számos sportban, így a vitorlázásban is elindult a változás a nemi egyenlőség megteremtésére, bár az út még hosszú. A World Sailing Trust decemberben hozta nyilvánosságra lesújtó kimutatását, miszerint a női vitorlázók 80, a férfiak 56 százaléka szerint probléma a nemi egyenlőtlenség a vitorlázásban. Diszkriminációval a női válaszolók 59, míg a férfiaknak csak 14 százaléka találkozott.
A megoldáson évek óta dolgoznak a legfontosabb vitorlásszervezetek, a cél, hogy a sportág a lovagláshoz hasonlóan azonos keretek között versenyeztesse a férfiakat és a nőket. Természetes, hogy a két nem a testi adottságai miatt más feladatokat végez el könnyebben és gyorsabban, így a World Sailing olyan hajóosztályokat igyekszik bevezetni, ahol vegyes párosban dolgozhatnak a csapattagok, kiegészítve egymás készségeit. A riói olimpián mutatkozott be például a Nacra 17 katamarán osztály, és Pekingben több kétszemélyes vegyes páros is várható. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság a 70-80 százalékos férfi részvételt szeretné az 50-50 százalékos nemi arányhoz közelíteni. A döntésnek persze vannak kárvallottjai is. Berecz Zsombor a magyar vitorlássport addigi legnagyobb sikerét érte el, mikor tavaly finndingiben világbajnok lett, megszerezve ezzel az olimpiai kvótát. Az elhalasztott pekingi olimpiára is éremért indul, és tisztában van vele, hogy ez lesz az első és valószínűleg az utolsó alkalom, hogy ezzel a hajóosztállyal olimpikon lehet, mivel azt a 2024-es programból már törölték. A finndingi a legnépesebb hajóosztály, a Masters-versenyeken négy-ötszáz hajó vesz részt, de női megfelelője nincs, mivel minimum 90 kilós versenyzők indulhatnak. Az olimpiai súlyhatár nőknél 70 kiló. Szintén vesztese az egyenlősítésnek a 470-es hajóosztály, amelyben a junior Európa- és világbajnok Gyapjas testvérek versenyeznek.
A bírálók szerint a sport genderalapú megközelítése a minőség rovására megy majd, hiszen olyan női vitorlázók is bekerülhetnek, akik korábban nem ütötték meg a szintet. A profi női vitorlázók azonban cáfolják ezt, véleményük szerint az elvárások nem változnak attól, hogy új hajóosztályokban lehet versenyezni. Ráadásul a vitorlázás az egyik legtöbbet változó sportág az olimpiák történetében: mindössze kétszer nem szerepelt a nyári olimpiák történetében, de hajóosztályai folyamatosan alakulnak.