Bár a két kisebbik fiú is jócskán tíz év fölé tornázta magát, az esti apai felolvasás szokása valahogy megragadt a napirendben. Nyilván a fiúk éltetik, azaz követelik ki maguknak, Ábel pedig örömmel enged az erőszaknak. Pár hete a legkisebb, az ötödikes kedvéért immár harmadszor is napirendre került Gárdonyi Egri csillagok című nagyszabású eposza. A negyedik fejezet elején tartottak, annál a résznél, amikor az egri várba igyekvő Bornemissza Gergely az Egert éppen elhagyó kassaiak kétszáz fős csapatával találkozik az úton. Menekülnek, merthogy túl sok a vár alá ígérkezett török. Meg hogy bolond kecske az, amelyik nekiugrik a késnek. Inkább megoldják „okosba’”. Gergely nemes dühében belegázol emberi jogaikba, azaz lepatkányozza s kis híján le is vágja őket. Ahogy kell – bólogat magában elégedetten Ábel. „Na, innen folytatjuk” – mondja ki a minden esti záróformulát, amit általában felhördülés követ (na ne!), de ma fáradtak ők is. És mialatt a könyvet visszaviszi a polchoz, a kisebbik halkan megszólal az ágyban: – Apa, ha én akkor éltem volna, én is a kassaiak közt lettem volna… A könyvvisszahelyező mozdulat elakad, Ábel nem hisz a fülének. – De hát miért? – fordul megdöbbenve a fiúcskához. – Mert túl sok a török, annyi ellen nem lehet harcolni… – Lám, a gyermek életösztöne – suhan át Ábel lelkén egy félmosoly, de nem mutatja. És mit lehet mondani erre a teljesen racionális válaszra? A felvetés felkészületlenül érte.
– Akkor is, ha Dobó és a többiek számítanának rád? – próbálkozott erőtlenül. Csend. – Cserben hagynád a barátaidat? A hazádat?! Csend. – És mi lesz a becsülettel? – nyögte ki végül Ábel. A kisfiú felkapta a fejét: – Az mi?
Hát igen. Ez jó kérdés. Mi is a becsület a mai világban? Ábel valamiféle szánalmas magyarázatba kezd, hogy olyasmi, amikor az ember megtartja adott szavát, de érzi, hogy nem volt meggyőző. Hogy ezen az ügyön még dolgozni kell. Persze mondhatta volna, hogy erény, de azzal csak a homályt növeli. És tényleg, erény-e még a becsület? Nem inkább arra kéne nevelnie őket, hogy „szégyen a futás, de hasznos”, meg hogy „szemesnek áll a világ”? Menjen szembe a korszellemmel? S ha szembemegy, vajon nem tesz-e rosszat velük? Ha fiait család- és hazaszeretetre, istenfélelemre és az elődök tiszteletére neveli, hogy becsületes, jó magyarokká váljanak, nem járnak-e úgy, mint Kodolányi Julianus barát című regényében Majs, az öreg táltos, aki idegen testként, magányra kárhoztatva tengette életét az időközben kereszténnyé vált közösségben, a maga furcsa, idejüket múlt praktikáival, tudományával? Csak a felállás most éppen fordított: keresztényként válhatnak „csodabogárrá” egy istentelenné lett, a „tolerancia” őrületig fokozott kultusza ürügyén erkölcsi nihilbe rántott európai közegben! Vajon megéri-e csodabogárrá nevelni őket? Ábelnek valami azt súgja, hogy: igen. Hogy valójában csak ez éri meg. Hogy ha valakik túlélik majd a készülődő kataklizmát, azok éppen az efféle csodabogarak lesznek. Rájuk vár majdan a feladat, hogy a romokon a régi értékrend fundamentumán egy új világot építsenek.