Nyár óta Lyonban, Bordeaux-ban, Strasbourgban, Tours-ban, Poitiers-ban és Besançonban az EELV, vagyis az Európa Ökológia – Zöldek nevű párt adja a polgármestert. Hasonló a helyzet Marseille-ben és Rennes-ben, Grenoble-ban is, ahol más pártok színeiben vagy éppen „függetlenként”, de erőteljesen együttműködve a környezetvédőkkel arattak sikert a városok új vezetői. És bátran idesorolhatjuk Párizst is, ahol a korábban szocialista színekben induló polgármesternő, Anne Hidalgo – aki időközben megvált pártjelvényétől – újrázni tudott, mára ő lett a francia fővárosban a zöldügyek legnagyobb szószólója. Bár a települések összességében a mérsékelt jobboldali köztársaságpártiak nyerték meg a választást, de a nagyvárosokban ezzel a zöldhullámmal ők sem tudtak mit kezdeni.
Elvenni az autósok kedvét
Azóta munkához is fogtak a frissen megválasztott polgármesterek. Olyan intézkedésekkel kellett előállniuk, amelyek szellemiségükben újszerűek, tartalmukban haladók, és a régmúlt módszereivel gyökeres szakítást mutatnak. Az említett városok polgármesterei szinte első intézkedésként vezették be a „klímavészhelyzetet”.
Tavaly így tett Budapest is, miután Párizs és Barcelona is megkongatta a vészharangot. De ezen túlmenően semmilyen konkrét kötelező szabályt nem tartalmaz a városokra nézve a dokumentum. A „nesze semmi, fogd meg jól” elv alapján készült a „kiáltvány”, amely bármiféle jogi alapot nélkülöz, de azért rejt magában egy érdekes momentumot. Mégpedig a személyi szabadság korlátozásának lehetőségét, „ha felsőbb okok kihirdetésre kerülnek”. „Ilyen, ha a klímaváltozás továbbra is erősödik, akkor sor kerülhet a szabadság fokának csökkentésére” – fejtette ki a zöldek egyik képviselője. Ilyen előzmények után persze, hogy megkapták – a kambodzsai kommunistákra utalva – a „zöld khmerek” elnevezést.
A másik fő csapásirány szinte minden említett városban az autóforgalom csökkentése. Párizs itt is vezeti a mezőnyt. Még a koronavírus-járvány első szakaszában a polgármester asszony elrendelte, hogy a városközpontba vezető főútvonalakon csökkentsék a sebességet. Anne Hidalgo elmondta: távlati tervei közt szerepel, hogy óránként harminc kilométeresre csökkentsék az egész fővárosban a közlekedés sebességét. Grenoble-ban már megkezdték a „kerékpárpályák” – az autópályák mintájára, ahol nagyobb sebességgel lehet haladni – felfestését. A múlt hónap közepétől Tours-ban „kísérleti jelleggel” megtiltották a városközpontba és közvetlen környezetébe való behajtást gépkocsival. Természetesen senkinek a véleményét nem kérték ki az ügyben, semmilyen közvélemény-kutatást nem rendeztek. „A múlt az, amely elveti ezt a lépést” – szögezte le a helység „haladó” vezetője. Valójában egy személygépkocsi nélküli városban látják a jövőt.