Élő labor egymillió asszisztenssel

Az olajbevételeken meggazdagodott Szaúd-Arábia vezetői felmérték, hogy a készletek előbb-utóbb elapadnak.

2021. 02. 02. 16:16
Saudi Arabia's Sci-Fi City In The Desert
Amerikai repülőgép roncsai a sivatagban, ahol NEOM városát tervezik felépíteni. Több robot, mint ember? Fotó: Bloomberg Forrás: Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olajbevételeken meggazdagodott Szaúd-Arábia vezetői felmérték, hogy a készletek előbb-utóbb elapadnak, márpedig az arab ország nem építheti jövőjét a fogyatkozó kőolajra. A 2030 Vision néven ismert, először 2017-ben megszellőztetett koncepció lényege, hogy a királyság gazdasága továbbra is növekedjen, de egyúttal több lábon álljon. A fejlesztések egyik csúcspontja a NEOM néven ismert, az ország északnyugati részén, a Vörös-tenger partján épülő város. A települést a jövő példaképének, élő laboratóriumnak szánják. Olyan helynek, ahol a vállalkozószellem és az innováció a meghatározó. A fejlesztést Szaúd-Arábia irányítja és finanszírozza kezdetben, abban a reményben, hogy hamarosan a program nemzetközi lesz. A világ minden tájáról érkező emberek vezetik, lakják – és finanszírozzák majd a kiadásokat. A NEOM kikötőket, ipari parkokat, kutatóközpontokat, sport- és szórakozóhelyeket, valamint turisztikai célpontokat foglal magába.

Mohamed bin Szalmán koronaherceg Szaúd-Arábia történetének legjelentősebb városfejlesztéseként jelentette be január közepén a terv első ütemének, a The Line, azaz A Vonal nevet viselő város építésének megkezdését. Ez a 170 kilométer hosszú, egyetlen utcából álló, a sivatagban hosszan elnyúló város egymillió lakosnak adhat otthont, és százszázalékosan tiszta energiával akarják működtetni. Az elektromos energiát napelemek és szélerőművek szolgáltatják, a tengervizet ivóvízzé alakítják. Napenergiával üzemelő üvegházak, nanotechnológia és a világ egyik legfontosabb kereskedelmi központja – ez lesz a NEOM, ha egyszer elkészül. (A települést majdan több robot irányítja, mint amennyi ember ott fog élni.) Szaúd-Arábia a jövőben ilyen és ehhez hasonló nagyszabású beruházásokkal szeretné csökkenteni függőségét az olajtól. Az építkezés 2021 első negyedévében elkezdődik, és arra számítanak, hogy a leendő város 48 milliárd dollárral járul hozzá a királyság GDP-­jéhez, és 380 ezer új munkahelyet teremt. (A 26 500 négyzetkilométert érintő, több zónából álló, 500 milliárd dollárra becsült NEOM-terv 2025-re fejeződhet be.)

Amerikai repülőgép roncsai a sivatagban, ahol NEOM városát tervezik felépíteni. Több robot, mint ember?
Fotó: Getty Images

A 170 kilométeres megaváros összekapcsolt közösségekből áll – amelyeket városi moduloknak neveznek –, és összeköti a Vörös-tenger partját Szaúd-Arábia hegyvidékével. A nagy vonalakban ismertetett elképzelés szerint a vonalváros karbonsemleges lesz, azaz nem bocsát ki szén-dioxidot, és lakói ötperces sétával elérhetnek mindent, ami mindennapi tevékenységükhöz szükséges. A közüzemi szolgáltatások csatornái és kábelei, a digitális infrastruktúra és a logisztika – azaz minden olyan technika, amely elengedhetetlen egy város működtetéséhez – a város alatt futó alagút felső részébe kerül. Az alagút alsó szintjén a mesterséges intelligencia (AI) által vezetett járművek, a metró és a nagy sebességű teherszállító eszközök közlekednének. A NEOM fejlesztői szerint a vonal egyik végéből a másikba történő szállítás nem tarthat húsz percnél tovább – azaz a 170 kilométeres távolságot legalább 510 kilométer/órás sebességre képes valaminek kell megtennie.

– Harminc év múlva a munkába járásra fordított idő megduplázódik. 2050-ig egymilliárd embernek kell elköltöznie a növekvő szén-dioxid-kibocsátás okozta légszennyezés és a tengerszint-emelkedés miatt. Az emberek 90 százaléka szennyezett levegőt lélegez be. Miért kell évente hétmillió embernek meghalnia különböző szennyezések miatt? Miért kell évente elvesztenünk egymillió embert közlekedési balesetekben? – indokolta a jövő városának építését a koronaherceg, aki szerint a vonalvárosban ezek a problémák nem jelennek meg. Az arab országokban és Szaúd-Arábiában is sokan ellenzik a tervet, mert a kiszemelt térség, a beépíteni kívánt földek egy része helyi törzsek kezében van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.