Amikor fiai otthagyták az ebédlőasztalt, ő gondolatban már rég a múltban kalandozott. Azokban az időkben, amikor a március tizenötödikék úgy múltak el, mint a tizennegyedikék vagy a tizenhatodikák: az ünnep leghalványabb jele nélkül. Hogy Ábel gyermekkorában, a hatvanas-hetvenes években ez így történt, nem csoda, hiszen ő Erdélyben nőtt fel, ahol Petőfi megtűrt volt ugyan (ha már egyszer itt halt meg, vagy tűnt el, tudja a fene, mit is keresett itt, s ha már néhány verse jól beilleszthető a nemzetközi bolsevista diskurzusba), de március 15. megünneplése szóba sem jöhetett. Még csak az hiányozna, hogy valaki elkezdje emlegetni a 12 pontot, benne az „unió”-val, vagy elfogadhatatlan hangsúlyozással szavalni kezdje a Nemzeti dalt! – sápadtak bele még a gondolatba is a helyi magyar és egyben nemzetközi elvtársak. Ceauşescu elvtárs bizony nagyon csalódott lenne. Nem Petőfi miatt, nem. (Róla nagyjából annyit tudhatott, hogy ő a magyar Eminescu.) Hanem a kokárda miatt. Ami március tizenötödikének olyannyira szerves tartozéka, mint a nagy októberinek az Auróra. És abban a közegben legalább akkorát durrant volna, mint ez utóbbi. Mert akkortájt a színkombinációk közt is dúlt ám az osztályharc: a román kommunista hatalom az alapszínek társulását támogatta, bizonyos színekét eltűrte, egy bizonyos színkombinációtól azonban idegrángásokat kapott. (Akárcsak a mostani. Úgy látszik: a kór ideológiák fölött áll és örökletes.) Akkor és ott a piros-fehér-zöld volt a színkombinációk kulákja. De főként imperialistája.