Tizenöt másodperc

Az online tér hangot ad olyanoknak, akiknek egyébként nem lenne esélyük megszólalni a hivatalos médiában.

2021. 03. 15. 15:45
null
Szerényi Gábor rajza Forrás: Magyar Nemzet
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó ötletnek tűnt: nem volt otthon hajlakkja, ezért extra erős ragasztóspray-vel fújta be a haját egy amerikai asszony, bizonyos Tessica Brown, akinek betonbiztosan belőtt lófarkas sérója egy hónapig nem mozdult a helyéről. A hölgy története egy TikTok-videó publikálása után ejtette rabul az internetet, ahol Brown bölcsen azt tanácsolja úgy tizenöt hajmosás után: senki se használjon Gorilla Glue ragasztót, ha esetleg kifogyna a hajlakkból. Ez a ragasztó­spray persze nem a frizura formázására való, hanem jellemzően faipari munkákhoz és egyéb, extra erős ragasztókat igénylő javításokhoz használják.

A gyártó újságírói megkeresésekre hamar tisztázta az egyértelműt: természetesen a termékeiket nem szabad hajra vagy bőrre kenni, egyben azt tanácsolták Brownnak, hogy alkohollal próbálja meg feloldani a megkeményedett szmötyit, majd samponnal folytassa a munkát. A nőnek később orvoshoz kellett fordulnia, ám eközben csodák csodájára lett több mint hétszázezer Instagram-követője (!), akik tisztességes katasztrófaturistaként alig várták az újabb fejleményeket, sőt hétezer dollárt (több mint kétmillió forintot) adományoztak Brown gyógyulására. A sztorit lehozta a BBC, a CNN és a The Washington Post, de még egy Grammy-díjas előadó, Chance­ The Rapper is a legjobbakat kívánta neki. Végül egy négyórás műtét kellett hozzá, hogy Tessica Brown fejéről sikerüljön eltávolítani a ragasztót némi olívaolaj, aceton, hígító és aloe vera keverékével: legnagyobb örömére pedig az ötgyerekes louisianai nő végre újra meg tudja vakarni a fejét.

Szerényi Gábor rajza
Fotó: Magyar Nemzet

A barkácsáruházat a drogériával összekeverni persze szerencsétlen dolog, de ha már megesett, utána megosztani, esetleg trendet kreálni saját ostobaságunkból? Amíg régebben efféle ballépéseinket maximum a barátainkkal, legközelebbi bizalmasainkkal osztottuk meg, hogy a helyzetet feloldva nevessünk egy jót rajta, ma a kreténséget ünnepeljük. Mi sem bizonyítja jobban ezt annál, hogy a fenti eset után néhány nappal a TikTokon egy másik felhasználó is kipróbálta a haján ugyanezt a ragasztót – hátha ő is szerez pár ezer lájkot, követőt vagy esetleg dollárt. A közösségi média színvonala 2021-ben a milliónyi unatkozó, bezártságtól kényszeres embernek köszönhetően vészesen sodródik egy kétezres évek eleji amerikai tinivígjátékhoz: a maroknyi főhős félrészegen hajtja végig a kínos, gyomorforgató vagy éppen életveszélyes kihívások sorát, csak hogy a közönség a térdét csapkodva nevessen, milyen szánalmas mindez.

Az HBO új, Álhíres című dokumentumfilmjében elhangzik, hogy a világban jelenleg négymilliárd ember tölt százmilliárd órát azzal naponta, hogy közösségi tartalmakat fogyaszt. Míg régen az lett híres, aki valamiben jó volt – sportoló, színész, zenész –, ahogy a média kinőtte magát, egyszerűen több tartalomra lett szükség, hogy a különféle igényű közönséget napi 24 órában szórakoztassák, ez a tendencia pedig a „hírnév” számára egyre több csatornát nyitott meg. Először jöttek a valóságshow-k, melyekben már csupán a szereplés ténye miatt lettek híresek az emberek, napjainkra viszont a hírnév egészen más szintje köszöntött be: egyszerűen a szám tesz híressé. A követők, a kattintások, a lájkok száma a XXI. század valutája, avagy annyit érsz, ahányan megnézik, hogyan hígítózzák le a szétroncsolt fejbőrödet.

Nem azért nézünk fel az influencerekre, mert tehetségesek, hiszen ők csupán termékeket adnak el, ez a világ pedig végtelenül művi, felszínes, és mindössze pillanatokig tart: a régen használt „15 perc hírnév” szófordulatot felváltotta a TikTok-videók időkeretét is meghatározó 15 másodperc. Az Álhíres című dokumentumfilm is ezt mutatja be azáltal, hogy átlagos fiatalokból csinál hírességet, méghozzá egészen hajmeresztő módon. Elhiteti a külvilággal, hogy már híresek. Álnyaraláson, áledzésen fotózza őket, de még egy vécékagylót is képes magánrepülő ablakának álcázni, mögé vetített felhőkkel, ha ugyanis a potenciális szponzorokkal sikerül elhitetni, hogy ez már a valóság, akkor nagyobb eséllyel akadnak horogra, és váltják valóra az addigi hamis illúziót.

Az online tér lehet igazán inspiráló, fontos ügyeket képes előrelendíteni, embereket összehozni. Hangot ad olyanoknak, akiknek egyébként nem lenne esélyük megszólalni a hivatalos médiában. Emellett azonban becsalogat egy olyan sötét barlangba, ahol nagyon könnyű elveszni, és ahol szorongás és frusztráció terem. Ahol a minap kommentelők tele szájjal nevetnek azon a leendő apukán, aki belehalt a gyermeke nemét jelző füstbomba robbanásába. Ahol egyre több a testképzavaros, hazug világot majmolni vágyó fiatal, és ahol hétszázezer követőt ér a hajra kent faipari ragasztó.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.