Sehol sem könnyű a vakok sorsa a világon, de Kínában kifejezetten sanyarú, legalábbis ami a vakvezetőkutya-állományt illeti.
A kínai vakok szövetségének becslése szerint mintegy tizenhétmillió látássérült él az országban, az Egészségügyi Világszervezet pedig úgy tudja, hogy közülük nyolcmillió teljesen vak – ennyi durván Svájc lakossága.
Jó szolgálatot tennének tehát nekik a vakvezető kutyák, ha kellő számban állnának rendelkezésre. Kínában azonban ritkább a vakvezető kutya látványa, mint az óriás pandáé – a tizenhétmillió látássérültre mindössze kétszáz kiképzett eb jut, azaz 85 ezer korlátozott látású embernek kell „osztoznia” egy vakvezetőn – nem csoda, ha legalább öt évet kell várni egy kísérőre. Összehasonlításképpen, az Egyesült Államokban minden ötvenedik látássérültre jut egy vakvezető kutya, Nagy-Britanniában pedig évente ezer speciális ebet képeznek ki a regisztrált 36 ezer korlátozottnak – írja a CNN.
Már az érintett réteg önálló közlekedése is hatalmas kihívás Kínában. Egy 2016-ban készült felmérés szerint a kínai látássérültek harminc százaléka csak a legritkább esetben hagyja el otthonát, mindössze negyedük megy ki egyedül; a legtöbbjüket családtagok vagy barátok kísérik. Annak, aki csak a fehér botjára hagyatkozik, veszélyekkel teli kalandtúra a közlekedés, különösen a túlzsúfolt nagyvárosokban, ahol bonyolult gyalogos alul- és felüljárók visznek át többsávos autóutak alatt és fölött, nem beszélve a szintbeli kereszteződésekről. Bár az utóbbi években történt bizonyos előrehaladás, a kínai városok még távol állnak attól, hogy fogyatékosbarátak legyenek. Például nem minden zebránál van hangjelzés zöld út esetén, s még ha építenek is tájékozódást segítő járdákat tapintható kövekből – ahogy erre egy 2001-es törvény kötelez –, ezeken néha kifejezetten veszélyes járni.
Némelyik vaksáv cikcakkban halad, némelyik közepén fa, tűzcsap vagy lámpaoszlop akadályozza a közlekedést. S akkor még nem beszéltünk a fenntartott speciális gyalogjárón illegálisan parkoló autókról, kerékpárokról vagy az utcai árusok guruló bódéiról.
Annak a veszélye is fennáll, hogy a világtalan csatornaaknába esik, mivel a fémből készült fedelet gyakran ellopják és eladják fémhulladékként. A kínai állami televízió jelentése szerint 2017 és 2019 között hetven igazolt sérülés vagy haláleset történt az aknafedelek hiánya miatt. A jelenség gyakorisága miatt a kínai legfelsőbb bíróság tavaly áprilisban drákói ítélkezést vezetett be a tolvajok ellen: súlyos sérülést vagy halált okozó incidens esetén akár halálbüntetés is kiszabható.