Elsőként a Parázsló Hamvak együttest kerestük meg azzal, hogy cikket szeretnénk készíteni valamikori tagjukról, ám udvarias elutasításban volt részünk: a szóban forgó korszak – és a Koltai Györggyel fenntartott ismeretségük – régen lezárult, írták, ezért nem tudnak segíteni.
Káposzta – vagy ahogy a sajtóban megjelent: Kimo – néhány egykori ismerőse viszont közlékenyebb volt, így az általuk elmondottak – no meg az eddig napvilágra került információk – segítségével felvázolhatjuk egy kezdetben nyughatatlan, kereső, majd határozott személyiségátalakuláson átment fiatalember portréját.
Káposzta Vecsésen nőtt fel, beceneve is erre utal. Zene iránti érdeklődése már gyerekkorában megmutatkozott: úgy tudjuk, mielőtt mozgolódni kezdett volna a nemzeti rock színterén, az egyik helyi templomban orgonált, és rendszeresen járt szentmisére. Az első banda, amelyben az interneten mind a mai napig fellelhető oldalak említik a nevét, az Egészséges Fejbőr nevű szkinhedformáció.
– Ő mutatta meg nekem 2003-ban az első akkordokat. Általában abban a vecsési családi házban próbáltunk, tanultunk, amelyben Káposzta az édesanyjával lakott. Rendezett, hétköznapi körülmények között éltek – mondja Dévai Ákos zenész, hozzátéve: Koltai ekkor még kopasz volt, és hungarista nézeteket vallott, de sosem erőltette rá az álláspontját.
Nagyjából erre az időre tehető, hogy Káposzta otthagyta a Fejbőrt, hogy saját csapatára koncentrálhasson – ez lett a Parázsló Hamvak.
– Nemzeti érzelmű együttes volt hazafias témákkal, távolról sem rasszista és szkinhedzenekar, ahogy később több helyen megjelent – mondja a csapat egyik rajongója, akit kérésére csak Tamásnak hívunk e cikkben. – Káposzta lett az énekes. Nagyon jó hangja volt – mély, erőteljes, kifejező –, így hamar felfigyelt rá mindenki, és nagy jövőt jósolt a bandának.
A csapat első és egyetlen lemeze, a Fáklyák tüzénél, zászlaink alatt 2004-ben jelent meg.
A csaknem egyórás album tizennyolc számot tartalmaz, amelyek között olyan címek találhatók, mint Fegyver a kézbe, Hét vezérnek uruszága, Trianon falova.
A legemlékezetesebb dal azonban alighanem a Csend és halál, amely az amerikai Simon and Garfunkel együttes 1964-es The Sound of Silence-ének feldolgozása. A hipnotikus erejű slágerből a Parázsló Hamvak előadásában pátosztól sem mentes, komor hangulatú siratóének lett.