Sokszor emlegetjük, milyen szerencséje volt nemzedékünknek, hogy adódott néhány év, amelynek során a bimbózó revival mozgalom belekóstolhatott a valódi hagyomány életébe, láthatta működni a táncházakat, lakodalmakat, találkozhatott a még működő énekesekkel, zenészekkel, táncosokkal, azaz helyesebben hagyományban felnőtt éneklő, zenélő, táncoló normális emberekkel. Enélkül sohasem virágozhatott volna ki a revival mozgalom színpompás fája, a kommunikáció szentháromságából (beszéd-zene-tánc) az utóbbi kettő végleg fenn rekedt volna a színpadon, hogy ott sorvadjon el a szemünk láttára.
A hetvenes évek előtti politikai és társadalmi széljárások nemigen kedveztek e komplexitás fennmaradásának. A társadalom belső állapotát tükrözi már régóta az a jelenség, amellyel Bartók is találkozott, amikor nyilvánvalóan nagy tudású adatközlője azzal utasította el 1907-ben Székelyföldön, hogy „Nem éneklünk mi ilyeneket, nem vagyunk már szegények!”. De nem volt hiány kívülről érkező romboló ideológiákban sem, amelyek elmúlt (és elítélt) korszakok aktív propagandájának tartották a régi dalokat, táncokat. Még szerencse, hogy a nyelvünk megúszta, és nem mondtak le róla mondjuk a Rákosi-korszak miatt.
Az úgynevezett népművészet viszont rosszabbul járt. Gyanú lengte körül, és bizony mi abban nőttünk fel, hogy vagy a rendszer dicsőítése lett a feladata, vagy eleve nacionalizmust láttak a gyakorlásában. Megjelenését mindenesetre szüntelen fanyalgás kísérte, s ahogy Vitányi Iván fogalmazta meg: azzal vélték a legjobb szolgálatot tenni a nacionalizmus elleni küzdelemnek, ha lehetőleg még a nemzet szót sem vették ajkukra.
Így aztán nem csoda, hogy médiaszakembereink nem sokat bíbelődtek az akkor még mindenütt tetten érhető népművészeti jelenségekkel. Talán ez lehetett az egyik oka annak – mondjuk az érdektelenségen túl –, hogy számukra csak a legdrámaibb helyzetben lévő, fogatlan szerencsétlenek, a társadalom kivetettjei jelenthettek elég egzotikus témát; egy jó énekes vagy netán egy faluközösség még élő, hagyományos táncmulatsága egyáltalán nem.