Az utóbbi időben többször feltették nekem a kérdést, hogy miért nem építünk olyan házakat, mint régen. Bezzeg Ybl és kora épületei! Bezzeg a szecesszió! Azok szép házak voltak! Volt rajtuk tagozat, kovácsoltvas, szobor… Azt is feszegették, hogy miért fordultunk el ettől a csodás építészettől.
Valaha úgy járt a magyar társadalom a szecesszióval, mint az egyszeri magyar a trópusi országban a cukrozott tojáshabos tortával. Már a látványa is csodálatos; kékben és rózsaszínben játszó, megmerevedett csipkemantilla. A vaníliás íze mindent felülmúl. Legalábbis az első falaté… A negyedik falatnál már keressük a legrövidebb utat a klozet felé. Szakszerűbben fogalmazva a szecesszió gyors sikerét még gyorsabban csömör váltotta fel. És erkölcsi undor is.
Az első világháború előtti években az építészet egyre díszesebb, látványosabb, gazdagabb lett. Sokan úgy érezték, egyre pökhendibb is. Az elbizonytalanodott társadalom egyre kínosabbnak érezte minőségét. Egyre többen kerestek mást, újat, egyszerűbbet. A mutogatott gazdagság vált erkölcsileg elfogadhatatlanná. 1911-ben és 12-ben házakat terveztek és építettek át mintegy „menet közben”, hogy szerényebbek legyenek. A mai Erkel Színházat építése közben hangszerelték át látványos bécsies szecessziójából abba a bánatos sztálinvárosi kultúrház formába, amelyben végül is megvalósult.
Ma már a historizáló és szecessziós építészet megőrzendő érték. Kellett ahhoz egy évszázad, hogy formáiban ne érezzünk erkölcsi problémát. Mi már csak a finom részleteket és az épületeket díszítő képző- és iparművészeti alkotásokat látjuk. A „szégyenünkben lehajtott fejjel megyünk végig a városon a sok hazug eklektikus épület miatt”, a „szecesszió bántó díszítései” és a többi hasonló szólamot felváltotta a parttalan csodálat.
A historizáló és szecessziós építészet 1990 előtti negatív megítélését túl is tolta az a Rákosi- és Kádár-korban sulykolt szemlélet, amely szerint a XIX. század közepe – azaz a romantika – utáni építészet a kibontakozó kapitalizmus jelképeként esztétikailag és erkölcsileg egyaránt elvetendő. Ez a hétköznapokban úgy jelentkezett, hogy a korszak házainak helyreállításainál a kovácsoltvas, a terrazzo, stukkó, színes üveg és a többi dísz helyreállításának nem volt rezsióradíja. Nem érte meg pepecselni ilyesmivel. Az építésvezető tehát kipucoltatta ezeket az épületből! Egyszerűbb volt rombolni, mint helyreállítani. A munkásosztály jelen lévő tagjai ebben olykor túlzásokba is estek. Összetörték a kútszobrot is. Akkor már azzal sem volt gond. Csak néhány sör kellett hozzá. Mindezt a korabeli ideológia a háttérben csendben helyeselte; akkori felfogás szerint érték nem semmisült meg.