Budapest ad otthont az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak, amely most vasárnap, szeptember 5-én kezdődik. Mint a sorszámból is látszik, a kongresszusok hagyománya régi időkre nyúlik vissza. Az oltáriszentség (eucharisztia) tisztelete már az ókeresztény korban a kereszténység egyik sarokkövét jelentette. Mégis, a következő évszázadokban tovább erősödött az eucharisztia tisztelete. Ennek talán legeklatánsabb példája az úrnapja ünnep bevezetése volt 1246-ban. Az eucharisztikus lelkiség a nyugati egyházszakadás után – immár csak a katolikus konfesszió híveinél – tovább erősödött.
Franciaországban 1873-ban néhány ezer hívő részvételével felajánlották az országot az Isteni Szívnek. Ekkor érlelődött meg a gondolat a 39 éves Émilie-Marie Tamisier asszonyban, hogy szabályos időközönként hasonló eseményeket kellene szervezni. Kezdeményezésének célját A társadalom megmentése az oltáriszentség megmentése által című munkájában publikálta. Tamisier helyesen ismerte fel, hogy az 1789 óta tartó társadalmi folyamatok immár nemcsak általános erkölcsi elvekkel ütköznek, hanem annyira erodálták a társadalom szövetét, hogy az a józan ész számára is visszás lett. E gondolatok jegyében 1874-ben Avignonban körülbelül tízezer hívő gyűlt össze, hogy hitének egyik legfontosabb sarokkövéről – az oltáriszentségről – tanúságot tegyen. A zarándokokat a francia III. Köztársaság szervei folyamatosan zaklatták. Az államhatalom ugyanis attól tartott, hogy a kezdeményezés lelassíthatja, sőt akár meg is fordíthatja az állam és az egyház szétválasztásának folyamatát.
Mindennek ellenére a következő év májusában már ötvenezer hívő vett részt a zarándoklaton, amelyet ekkor neveztek először kongresszusnak. A szervezők – akik között ekkorra már öt püspök is volt – 1875 szeptemberére újabb kongresszust szerveztek, hogy „Jézus szociális királyságát” hirdessék. A kongresszusi gondolat ugyanis a kezdetektől fogva összekapcsolódott a szociális kérdéssel.
A kongresszus nemzetközi színtérre kilépése nagymértékben a szabadkőműves-alapokon álló francia köztársaság ellenállása miatt történt. Tamisier a folyamatos vegzatúrák hatására a belgiumi katolikusok körében is népszerűsíteni kezdte a kongresszus gondolatát, majd hosszas szervezési előkészületek után 1881. július 28-án megrendezték az első nemzetközi találkozót Lille-ben. A kongresszuson részt vevők kiálltak a világi hitoktatók képzése mellett, aminek szomorú aktualitást adott, hogy a francia kormány két héttel korábban törölte a hittant az állami iskolák tantárgyai közül. A kongresszus hatása igen jelentős volt a kor közvéleményében tekintettel arra, hogy azt zömében világiak kezdeményezték, majd valósították meg. A találkozók rendszeres megtartását maga a pápa, XIII. Leó is felkarolta.