Tizenhét ország több mint száz előadója igyekezett választ adni korunk legégetőbb felvetéseire a múlt héten, így a Hogyan írd át frappánsan az önéletrajzod? előadás és a kora délutáni breaktánc között láthattunk például tizenkét éves cégvezetőt, aki szemétszedő vállalkozásának segítségével már teljes kaliforniai partszakaszokat tett élhetőbbé. Berecz András mesemondó a jövőről mesélt, a brit Richard Browning Vasemberként repült fölénk rakétahátizsákkal.
Talán az elmúlt másfél év klausztrofób tapasztalatainak is köszönhető, hogy idén üdítően sokan foglalkoztak a technológia és a digitális világ negatív hatásaival. Az óriás techcégek növekvő hatalmáról és alternatív közösségi médiaplatformról beszélt például Jeremy Kauffman, az Odysee vezetője. Az Odysee decentralizált, blokkláncalapú videómegosztó platform, Kauffman szerint ez a rendszer hozhatná vissza a cenzúramentességet az internetre, ezáltal a szólásszabadságot és a demokráciát. A közösségi média felületeit birtokló nagyvállalatok ugyanis egyre durvábban korlátozzák a tartalmakat és a felhasználókat, Kauffman szerint azonban nem az a normális menete egyetlen beszélgetésnek sem, hogy valakinek párbeszéd közben letapasztjuk a száját, vagy kvázi eltüntetjük, hiszen ezeknek a platformoknak a való élet kommunikációját kell modellezniük.
Erik J. Larson a mesterséges intelligencia körüli mítoszokat próbálta ledönteni nemrég megjelent könyvében. Larson szerint az MI sosem lesz olyan komplex, mint az emberi elme, viszont a félelem tőle olyan fejlesztéseket is meg tud gátolni, amelyek fontosak és előremutatóak lennének.
– Az iPhone 2007-es megjelenésével nagy változás történt a technológiában, a közösségi médiaplatformokon. Mondok egy példát: amikor filmeket nézek, egyszerűen jobban szeretem a radikális mobiltelefon-forradalom előttieket, mert látni akarom az emberi drámát. Valamit elveszítünk a modern technológia világában – mondja Larson, aki egy évvel korábbra, 2006-ra datál egy másik nagy változást, mégpedig a Google kereső mechanizmusáét. Azelőtt információkat adtunk meg a keresőnek, amely személyessé tette úgymond az élményt, az igényeinkre szabta felületeit, mindez a reklámok berobbanásával azonban átalakult. Azóta az adatainkat reklámokra váltják, manipulálják az érdeklődésünket, viselkedésünket, vásárlási szokásainkat. Kicsit olyan, mint a patkány esete a ketrecben, akinek muszáj megnyomnia a gombot, mondja cseppet sem őszinte mosollyal Erik J. Larson, aki szerint ma hiába használjuk a technológiát, nem tudjuk elkerülni, hogy rákattintsunk olyasmire is, amire nem szeretnénk.