– A magyar nyelvemléket hordozó tűtartó 1934-ben került elő egy jánoshidai ásatáson. Mit tartalmazott a sír?
– Leletanyaga nem volt gazdag, Fettich Nándor régész írta le. Egyetlen értékes lelete a tűtartó. Az itt talált tárgyak alapján datálták a sírt a VIII. századra.
– Mikor figyeltek fel a tűtartó feliratára?
– Fettich valószínűleg azonnal, hiszen szerepeltette a tárgyak rajza között, de nem publikálta. Elsőként László Gyula említette az 1940-es évek végén, hogy tudomása van róla, de ő sem publikálta. 1958-ban Erdélyi István volt az első, aki nyilvánosságra hozta. A rovásírást 1961-ben mutatta be egy szakcikkben.
– Milyen következtetésre jutott?
– Erdélyi Istvánnak négy írásjelet és az emberalakot sikerült azonosítania. Amit az írásjelek néhány értékéről valószínűsített, azonos azzal, amit ma is látunk, amit én is mondok. Azt azonban nem pontosította, milyen alapon jutott erre a következtetésre. Mivel a hatból fennmaradó két jelet nem tekintette önálló betűnek, ezeket nem értelmezte, nem tett javaslatot arra, milyen nyelven íródtak.
– Napirenden maradt ezek után a felirat megfejtése?
– Négy neves írástörténész adott értelmezést előttem. Csallány Dezső, Vékony Gábor, Harmatta János és legutóbb egy török kutató, aki nem látta a tárgyat, csupán a leírásából indult ki, így ez a kísérlet már csak ezért sem lett sikeres. Valamennyien a valóságoshoz képest többet láttak, olyan jeleket is, amelyek nincsenek a felületen.
– Ön milyen eredményre jutott?
– Először is fixáltam, legfeljebb hány jel lehet a tűtartón. Négyoldalas hasábról van szó, amelynek három oldalán kizárólag alakos, figurális díszítés látható. Miután kiderült az azonosság azzal, amit Erdélyi István is látott a tárgyon, ki lehetett egészíteni a sort még két jellel. Látszott, hogy ami a tűtartón van, nagyon hasonlít a székely rovásírás jeleihez. Ezért elképzelhető volt, hogy lennie kell magyar nyelvű megoldásnak. Ehhez az alakos ábrázolást is meg kellett fejteni. Lehetett is, hiszen a jánoshidai nem egyedi darab, négy-öt tűtartót ismerünk hasonló ábrázolásokkal, ezek egy-egy védőszellemet mutatnak két különböző helyzetben. Evidens volt, hogy a feliratnak valamelyik védőszellemhez szóló felszólításnak kell lennie. Van még egy tűtartó, amelyen nagyon hasonló az ábrázolás, de van egy kulacs is ugyanezekkel a betűkkel, értékekkel, ivásra felszólítással. A publikációm idején ennyit lehetett biztosan tudni. Azóta előkerültek újabb tárgyak hasonló írásjelekkel.