– Nyolcadikos kora óta volt fényképezőgépe, mégsem fotósnak készült, hanem hajómérnöknek. Mi változtatta meg ezt a korai elhatározást?
– Kiskunfélegyházán, ahol sem tenger, sem folyó, sem tó nem volt, úszni sem tudó, szemüveges srácként valamiért beleszerettem a hajókba. Azért akartam hajómérnök lenni, hogy azért mégse a fedélzetet kelljen sikálnom naphosszat. Nyolcadik végén felvételiztem a pécsi gépipari technikumba, úgy terveztem, hogy onnan egyenes út vezet a Műszaki Egyetemre, ám már az első évben kiderült, hogy nem nekem való ez a pálya.
A rossz látásomnak volt köszönhető, hogy elkezdtem szemlélődni. Ha ugyanis levettem a szemüvegemet, akkor nem láttam rendesen, ha pedig felvettem, akkor eltűnt focizás közben, így egy idő után részvétel helyett inkább csak néztem, mit csinálnak a többiek. Figyelni kezdtem a környezetemet. Érettségi után fotósnak álltam, a bajai vízügyi igazgatóságnak dokumentáltam.
Az iskolai fotószakkörön kívül nem volt más előképzettségem, ezért napról napra, tapasztalati úton tanultam meg a szakmát. Az így szerzett tudás sokkal mélyrehatóbb volt, mint ha iskolapadban szereztem volna meg, a mai napig ebből táplálkozom, ha meg kell oldanom egy technikai kihívást.
A fényképezés persze nem csupán technika: rengeteget számít, mire használják, de fontos az is, hogy ki áll a gép mögött, és ki van előtte, kettejük között milyen a kapcsolat. Ez határozza meg a kép végső minőségét. Az ember akármit fényképez, részben mindig saját magát mutatja.
Nincs egy adott téma: a fotós jár-kel a világban, és van, amit észrevesz belőle a műveltsége, neveltetése, múltja és az elképzelései alapján. Bizonyos szeletét érzékeli: nem az egészet, csupán azt, amit megtanult érzékelni. Minél nyitottabbak tudunk maradni, annál több dolgot tudunk észrevenni – ez pedig a képeken látszani fog.
– A hetvenes-nyolcvanas években a társadalom perifériáján élőket fényképezte, Otthon című sorozatának szereplői intim közelségbe engedték kameráját. Fontos a személyes kapcsolat kialakítása a kép alanyával?