Négy Oscar-jelölést kapott Hamagucsi Rjúszuke drámája a minap – a legjobb film, rendezés, adaptált forgatókönyv és nemzetközi film kategóriáiban –, így a magyar forgalmazó úgy döntött, hogy lesz elég bátorsága bemutatni a hazánkban eddig ismeretlen japán rendező háromórás, meditatív alkotását. Jól tette. Murakami Haruki 2015-ben Magyarországon is megjelent prózakötetében hét történetben meséli el, hogy mi történik a férfival, ha elveszíti a szeretett nőt. A Férfiak nő nélkül című könyv első novellája a Vezess helyettem, melyből csak úgy sugárzik a népszerű japán író egyszerű, letisztult stílusa, manírmentes történetvezetése.
Két évvel drámaíró felesége váratlan halála után Juszuke Kafuku (Nisidzsima Hidetosi), a híres színpadi rendező ajánlatot kap a Ványa bácsi produkciójának megrendezésére egy hirosimai színházi fesztiválon. A szervezők megbízzák a hallgatag, fiatal Miszaki Vatarit (Miura Tóko), hogy fuvarozza a zöldhályogbetegségben szenvedő férfit annak autójában, ami ellen Juszuke kezdetben tiltakozik, mivel szeretett, élénkvörös Saab 900-asa számára a művészi ihlet egyfajta szentélye, ahol ráadásul folyamatosan hallgatni szokta a felesége által felolvasott darab felvételét. A sofőrlány végül remek vezetési stílusával lenyűgözi a rendezőt egy próbaút során, és miután még azt is megígéri, hogy csendben lesz közös utazásaik során, a férfi beadja a derekát. A produkció premierjének közeledtével aztán egyre nő a feszültség a stábban, nem utolsósorban Juszuke és barátja, a színész Takacuki Kosi között, aki hősünk néhai feleségének szeretője volt. Juszuke kénytelen lesz szembesülni a múltjából feltörő fájdalmas igazságokkal, sofőrje segítségével pedig szép lassan elkezdi kicsomagolni azokat a rejtélyeket is, amelyeket a nő maga után hagyott.
Egy ilyen lassú folyású, maratoni hosszúságú film, amelynek első negyven perce (!) csupán prológus, bizony próbára teszi a néző állóképességét. A filmiparban szállóige, hogy a két órán túli játékidő minden egyes percét jól meg kell indokolnia a rendezőnek,