Hogyan tekintenek az új Néprajzi Múzeumra Európából? Egyáltalán helyénvaló-e néprajzinak nevezni, vagy illendőbb lenne kulturálisnak, netán művészetinek titulálni? Kulturális ösvényeken zokni-szandál kombóval.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Mitől olyan értékes egy kosfejes ünnepi juhászkampó, egy cifraszűr kabát, a liszttartó kópic Vas vármegyéből, Kovács János nemzetőr hajfonata, egy pár torockói csizma vagy – urambocsá! – egy pár gördeszkáscipő? Mert ez utóbbi is látható a Néprajzi Múzeum Megérkeztünk című időszaki kiállításán. Talán az alapanyagával hívja fel magára a figyelmet az 1913-ban kivarrt hartai kendervászon dísztörölköző? Vagy a kézimunka minőségével? Aki a kézműves technológiák iránt érdeklődik, az lehet, hogy eleve a képző- és iparművészet felé veszi az irányt. Néprajzi múzeumok régészeti tárgyakkal sem dicsekedhetnek akkora mennyiségben, mint a történeti intézmények. Nem is ez a dolguk. Társadalmi intézményként hiteles történeteket közvetítenek. Emberi történeteket, amelyek minden korosztályt megszólítanak.
Nincs helye az állandónak?
Új épületbe költözött a Néprajzi Múzeum, és rögtön a nemzetközi szakmai térben is újrapozicionálta magát: az európai etnográfiai múzeumok igazgatóinak részvételével What’s up?!/Mi a helyzet?! címmel rendezett konferenciát a megnyitásakor. Hogy mi a pálya, milyen trendek és gondolatok mentén érdemes megújulni, arra húsz intézményvezető kereste a választ három napon át, körüljárva a XXI. század hívószavait. Ezek: dekolonizációs törekvések, jóvátétel, megbékélés, részvételiség, párbeszéd és kölcsönösség – hogy csak néhányat említsünk az elmúlt évtizedek társadalmi változásai nyomán és a Black Lives Matter, a woke mozgalom hatására a szakmai nyelvezetben is megszilárduló kifejezések közül.
Etikai szempontokra hivatkozik Léontine Meijer-van Mensch, a Szász Állami Etnográfiai Gyűjtemények főigazgatója, aki nagy léptékű gyűjtemény helyett hálózatban gondolkodik. Lipcse, Drezda és Herrnhut néprajzi intézményeinek vezetőjeként az átláthatóság szerepét hangsúlyozza a hálózati múzeummá válás folyamatában:
Mi nem tárgyakat gyűjtünk, hanem kapcsolatokat
– jelenti ki.
– Az állandó kiállítást el kell felejteni, hiszen manapság semmi nem állandó. A statikusságnak nincs helye a múzeumokban. Minden változik, mozgásban van, így nekünk is fluid, cseppfolyós múzeumban kell gondolkodnunk. Látogatóinkkal közösséget alkotunk: amikor megérkeznek a megnyitóra, kész kiállítást várnak, ehelyett azt hallják tőlünk, hogy kezdődhet a munka, segítsetek összerakni a tárlatot! A látogató is hozzájárul a múzeum jövőjéhez.
Milyen lesz az a jövő? A jelen kérdései, dilemmái a múltban gyökereznek, és a németeknek holokauszt előtti évszázadaikból is bőven van mit feltárniuk. Kiállítási tárgyaik leírásában helyenként ez olvasható:
Készítője számunkra ismeretlen.
Ezzel a nyakatekert megfogalmazással azt akarják érzékeltetni, hogy még ha nem tudják is megnevezni, van azért annak a tárgynak alkotója is, és az alkotónak sorsa, kultúrája, története.
A Szász Állami Etnográfiai Gyűjtemények főigazgatója előremutatónak tartja azt, ahogyan Németország gyarmatosítási múltjára reflektálnak. Mindent múlt időbe tettek, mert mint mondja: a kiállított történelmi tárgyak semmit nem mondanak mai, kortárs életünkről.
Újra a páston
Erős állítás ez, és leginkább a „cancel culture” – eltörléskultúra – felől értelmezhető, amely nyíltan buzdít gyűlölete tárgyának tönkretételére.
A történelmi kontextusba helyezés adhat némi védelmet a kiállított tárgynak, de az elhatárolódás jelen idejű gesztusai eszünkbe juttatják Kölcsey Ferenc történetfilozófiai dilemmáját: „multaddal valamit kezdeni...” Sürgető erre a szándék korunkban is. A néprajzi múzeumok átalakításának, újradefiniálásának tétje sokak szerint a társadalmi hitelesség. Mégis, milyen esély van a hitelességre a nemzedékek közötti párbeszéd hiányában, a múlt és a jelen közötti kapcsolat megszakításával? Hogyan áll az identitás kérdésköréhez a magyar Néprajzi Múzeum, és milyen üzeneteket hordoz megújult formájában?
A What’s up?!/Mi a helyzet?! című nemzetközi tanácskozással jeleztük, hogy újra a páston vagyunk. Méghozzá olyan fegyverzetben, amellyel a világszínvonalú ismeretátadás, tudományos és kiállítási tevékenység elérhetővé vált
– mondja jogos büszkeséggel Kemecsi Lajos főigazgató.
– Az Európa-szerte megfigyelhető intézményi átalakulások, változások nem függetlenek a társadalmi mozgásoktól; a nemzetközi trendekből következik például a kulturális antropológia térnyerése az etnográfia területe mellett vagy az angolszász kutatási irányzatok integrálódása az európai intézményi rendszerekbe. Ezzel egy időben zajlik – az identitás kérdését is magába ölelően – az intézmény elnevezése körüli vita. Hogyan definiáljuk magunkat: néprajzi, kulturális, esetleg művészeti múzeum?
A nyugat-európai válaszokat meghatározzák a dekolonizációs törekvések – a gyarmati múltra adott sajátos reakciók. Ellentmondásos helyzetükre példa az 1884-ben alapított Pitt Rivers Múzeum esete, amely jellegzetes viktoriánus épületben található Angliában: története mélyen a gyarmati múltban gyökeredzik, miközben műfajában a legjobbak között tartják számon. Laura Van Broekhoven, az intézmény igazgatója nagy érzelmi intenzitással teszi fel a kérdést: képesek vagyunk-e olyan módon átalakítani gyakorlatunkat és irányelveinket, hogy a „radikális remény”, a jóvátétel és a megbékélés terévé váljunk? Sokak kérdése ez a volt gyarmattartó országokban.
Ambivalenciától a svájci múzeumi világ sem mentes. Boris Wastiau főigazgató felidéz egy beszélgetést, amelyben kollégája kifejtette: hányingere van a néprajzi múzeum kifejezéstől. Azzal Barbara Plankensteiner, a hamburgi Museum am Rothenbaum, Kulturen und Künste der Welt igazgatója is egyetért, hogy az új irány a sztereotípiák megkérdőjelezése és lebontása, amely az intézményük nevében is megmutatkozik. Az antropológiai múzeum vezetője szerint önreflexióra és a különböző csoportok felé nyitottságra utal a néprajz (völkerkunde) kifejezés lecserélése kultúrákra és művészetekre (Kulturen und Künste).
Miért lenne elvetendő a néprajzi múzeum név? Kemecsi Lajos főigazgató úgy véli: az identitáspolitikai viták közepette a múzeumnak felelősen kell reflektálnia örökségére, ami jelen esetben a gyűjtemény:
Radikális vélemények ütköznek névadásról és identitásról. Az álláspontoknak természetesen helyet adunk, az viszont már nem feladatunk, hogy konszenzust is teremtsünk közöttük
– mondja a főigazgató.
– A mi dolgunk, hogy elismertessük a tevékenységünket, amelyre nemzetközi viszonylatban is büszkék lehetünk. Különösen annak fényében, hogy minket nem nyomaszt a gyarmatosítás terhe. Forrásközösségekkel – ahonnan a tárgyaink is származnak – folytatott kapcsolatainkban mi nem a gyarmatosító pozíciójából tárgyaltunk az elmúlt 150 évben. Ebben előnyben vagyunk! Teljesen más alaphelyzetből mozdulunk tehát, legyen szó akár gyűjteményezésről, akár értelmezésről vagy kiállításról. Mit jelent ez a gyakorlatban? Dél-amerikai gyűjtemény érkezett hozzánk a napokban egy külföldi kollégától, aki tudatosan a budapesti múzeumot kereste, és azért szólított meg minket, mert tudja, hogy itt nincs a gyarmati múlttal kapcsolatos önmarcangoló örökség.
Kivetkőzve
Az új épület adottságai önmagukért beszélnek. Mindazonáltal Kemecsi Lajos a lengyel, szlovén, szlovák, horvát intézményvezetők és a nyugati kollégák visszajelzései alapján megerősíti: az élre törtünk. Az elmúlt 150 évben a Néprajzi Múzeum nemzetközi kapcsolatrendszere élő és folyamatos volt, ezzel a fejlesztéssel most magasabb szinten csatlakozhattunk vissza a nemzetközi viszonyrendszerbe. Néprajzi gyűjteményünk egyedülálló értéket képvisel, s ez az európai közegben is nyilvánvalóvá vált.
Az identitás kérdésköre természetesen nem ér véget a paraszti társadalom átalakulásával
– hívja fel rá a figyelmet Kemecsi Lajos.
– A néprajztudomány több mint száz éve kutatja a polgáriasodás lenyomatait Magyarországon, a modernizációs folyamatok tárgyi emlékeit, a kivetkőzést – a viseletváltást – vagy a bútorkultúra változásait. Az elmúlt napokban épp arról tárgyaltunk a ljubljanai és a varsói társintézmények vezetőivel, hogy régiónk polgári átalakulását és a mentalitás változásait az identitás kérdésével összekapcsolva lenne célszerű beemelni közös kutatási programokba.
Néprajzi múzeumokban ma már az sem kelt feltűnést, ha a kiállítás témája konkrétan a kortárs művészet. Az új szemlélettől a humor és az irónia sem idegen. A lipcsei múzeum azon tárlatán például, amely a németség kérdését járja körül – kik a németek, mit jelent németnek lenni? – a kiállítási anyagban szerepel többek között egy fehér zokniba bújtatott szandálos láb. Finom célzás arra, hogy az egykori Római Birodalom határán, a limestől délre a német férfiak még mindig ragaszkodnak a zokni-szandál kombó viselethez. Talán a régi római hagyományok miatt?
A mai néprajzi múzeumoktól egyáltalán nem áll távol az a gondolat, hogy kiállítsanak kortárs tárgyakat. A magyar Néprajzi Múzeum is megteszi. Ám azt mondani, hogy csak és kizárólag kortárs tárgyakat lenne szabad bemutatni, ugyanolyan szélsőséges hozzáállás, mint elítélni a néprajz fogalom használatával ma is élő intézményeket
– állítja Kemecsi Lajos.
– A kortárs városi kultúra megjelenítése nagyobb eséllyel kelti fel a fiatalok érdeklődését. Mégis akkor járunk el jól, ha közben testközelbe helyezzük a régi tárgyakat is, amelyeknek igenis van információs erejük, kisugárzásuk.
A főigazgató példát is hoz arra, hogyan lehet az általuk kialakított kulturális ösvényeken átvezetni a fiatalokat. A Néprajzi Múzeum gyűjteményének keresztmetszetét adja a Megérkeztünk című kiállítás, amely az identitás címszó alatt egy-egy tárggyal érzékelteti a felekezeti, a nemzeti, a nemzetiségi hovatartozást – és egy városi kortárs közösség: a gördeszkások identitását.
Száz vagy akár kétszáz évvel ezelőtti tárgyi környezetbe is szervesülhet egy kortárs jelenség, csak megfelelő kontextusba kell helyezni azt
– magyarázza a főigazgató.
– Archívumunk több millió dokumentumot és több százezer fotót tartalmaz. A Zoom című kiállítás hátsó fala a múzeum magyar és nemzetközi gyűjteményének fotóival van tele. 365 portré az elmúlt 120 évből. Mindegyikhez kapcsolódik emberi történet. Ott lehetne köztük akár a mi fényképünk is vagy bármelyik fiatal látogató arca. A tárgyak és a hozzá kapcsolódó történetek olyan üzeneteket hordoznak, amelyek a néprajzi múzeumi közegben bonthatók csak ki teljes értékűen.
Borítókép: Cserépedények és életképek (lent) a budapesti Néprajzi Múzeum új épületében. Nyugaton a helyzet ellentmondásos (Fotó: Ripost/Markovics Gábor)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.