Jordan Peele egyike azon rendezőknek, akik pusztán a nevükkel képesek eljuttatni a közönséget a mozikba. No nem azért, mert megbízható iparos Hollywood franchise-gépezetében, vagy netán mert ötven éve készítene megbízható minőségű filmeket, hanem mert a legelső filmje akkora eget rengető siker lett eredetiségével, pazar, Oscart érdemlő forgatókönyvével és újszerű látásmódjával, hogy a közönség tűkön ülve várja: vajon mi lesz a következő dobása? Így indult el annak idején Christopher Nolan kultusza a visszafelé elmesélt Mementóval, vagy Robert Eggers vizionáriussá való kikiáltása A boszorkánnyal. Eggershez hasonlóan Peele is mindössze három játékfilmnél jár, ám ennyi idő alatt is hatékonyan megalkotta saját műfaját, amelyet előszeretettel neveznek társadalmi thrillernek. Amíg viszont a Tűnj el! és a Mi határozottan különböztek egymástól, harmadik kísérletével a rendező megint egy újabb megközelítést alkalmaz: az IMAX technológiával forgatott Nem Peele eddigi leglátványosabb alkotása, lenyűgöző képekkel és egy hihetetlenül tehetséges szereplőgárdával.
Jordan Peele filmje újraértelmezi a társadalmi thrillert
Jordan Peele egyike azon rendezőknek, akik pusztán a nevükkel képesek eljuttatni a közönséget a mozikba.
Otis Haywood (Daniel Kaluuya) örökölt egy tanyát apjától, aki furcsa incidensben halt meg: leesett egy érme az égből, és a jobb szemén keresztül behatolt az agyába.
Otis lókiképzőként dolgozik Hollywoodban, egy olyan iparágban, ahol az emberi karakterek kivételével szinte mindent felváltanak a digitális trükkök. Húgával, Emeralddal (Keke Palmer) egyszer csak észrevesznek az égen egy csészealj alakú dolgot, amelyet földönkívülinek gondolnak, így, noha ez a valami megijeszti a lovakat és az embereket is, a testvérek pénzt látnak benne. Megpróbálnak hiteles videót felvenni róla, hogy aztán eladhassák a felvételt, ám mielőtt mindez összejönne, felfedeznek egy rémisztő dolgot, és rájönnek, hogy az életüket valós veszély fenyegeti.
Kaluuya megbízhatóan zord szerepében, de a nagy meglepetés Palmer, aki könnyedén hozza az életvidám, vállalkozó szellemű fiatal lány karakterét. Michael Abels zenéje és hangeffektusai nagyban hozzájárulnak a „túlvilágiság” aurájának megteremtéséhez az égbolt körül. Érdekes szembeállítások vannak a szemkápráztató és az igazán taszító képek között: Peele-nél mindez nem újdonság, ám jelen esetben a végletek közötti szakadék jelentősen megnő. Hoyte van Hoytema holland operatőr korábban Christopher Nolannel dolgozott együtt olyan filmekben, mint a Csillagok között, a Dunkirk vagy a Tenet, a Nemben pedig olyan vizuális nyelvet hoz létre, amelyet a lehető legnagyobb képernyőn kell megnézni. Peele pályafutása kezdetétől előszeretettel alkalmaz egyfajta látáspszichológiát, de játszik a filmek technológiájával is, méghozzá Martin Scorsese A leleményes Hugójára emlékeztető módon – a digitális és optikai képek kontrasztját felhasználva.
A Nem gyakran nehézkes tempójú alkotás, szimbolikája pedig noha helyenként be-beárnyékolja a cselekményt, ám összességében kijelenthető, hogy Peele ismét igazán eredeti filmet készített, amely tele van lenyűgöző ötletekkel.
Találkozhatunk klasszikus sci-fi horrorokra, Lovecraftra, sőt még a bibliai mítoszokra tett utalásokkal is, mindezek ellenére a Nem egyáltalán nem tisztelgés, hanem szerzői mű, amely egyszerre szórakoztat akciókkal és borzongással, illetve mesél az emberiség félelméről, amelyet a világegyetem hatalmas üressége iránt érez.
A mozi lényege pedig elvégre maga a szimbólum – olyan cselekmény megfilmesítése, amely valami mást jelent, és amely a vásznon kívüli dolgokból nyeri identitását. A Nemet műfaji kísérletnek is tekinthetjük: tudományos-fantasztikus film, amely egyben modern western és szociothriller is. A politikát intergalaktikus szintre helyezi, ami a rasszizmus egyetemességének gúnyos víziója – a megváltás illúzióját tálcán kínálva.
További Lugas híreink
Társadalmi allegóriáival és műfaji sokszínűségével azonban Peele nem vitatkozik, hanem kérdez: fajról, ökológiáról, munkáról és a modern populáris kultúra mérgező, ám elbűvölő erejéről.
Kritikájának fő célpontja egyben vonzalmának fő tárgya is: úgy hívják, hogy mozi. Az író-rendező mozi iránti rajongása igazán mély: olyan mesterek felé kacsint, mint Alfred Hitchcock, Steven Spielberg vagy M. Night Shyamalan. Mielőtt a rendezés felé fordult, a korábban sikeres komikusi karriert befutó Jordan Peele soha nem vette magától értetődőnek azt, hogy melyik ötlete fog működni és melyik nem, ezért minden egyes karakterének teret ad, hogy felfedezhessük a furcsaságait és a különféle árnyalatait. A mozifilmek lehetnek ijesztőek, elbűvölőek, viccesek és különösek – nagy ritkán pedig ezek mind egyszerre.
(Nem – amerikai horror, 135 perc. Rendező: Jordan Peele, forgalmazó: UIP-Duna Film. Premier: augusztus 18.)
Borítókép: Otis Haywood (Daniel Kaluuya) hátborzongató felfedezést tesz (Fotó: UIP-Dunafilm)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezBeszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
A prófétaság kényszere
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A királynő nyakéke
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Miért bukik a német autóipar? És hol javíthat Magyarország?
Magyar Péter megfenyegette a gyermekotthon vezetőjét: „Ennek k..va nagy következményei lesznek”
Megváltozott Demcsák Zsuzsa arca: így néz ki a plasztika beavatkozás után
Oroszország figyelmét is felkeltette: Magyarország légvédelmi rendszereket telepít az ukrán határhoz
VV Fanni gyilkosság: először szólalt meg a gyilkosságért elítélt Brodmann László
A spanyolok megadták a kegyelemdöfést a magyaroknak: itt a vége az évszázad üzletének
Kiderült, milyen a hatása lehet a Magyar Péterről készült hangfelvételeknek
Elismerte az UEFA, nagyot hibázott a videóbíró
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
Nukleáris háború küszöbén a NATO tagországa
Valóra vált rémálom, amit a borsodi edzőteremben műveltek egy kislánnyal
Stumpf magára rántotta a gyűlölettől bűzlő, saját maga által főzött kotyvalékát
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezBeszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
A prófétaság kényszere
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A királynő nyakéke
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.