Régi mondás, hogy a halál és az álom testvérek. A görög mitológiában Hüpnosz, az Álom és Thanatosz, a Halál valóban ikertestvérek voltak, akik sötét alvilági palotában éltek, így nem csoda, hogy őseink évezredekig gondolták az alvást a halál testvérének.
A gyertyával gyéren megvilágított éjszakában démonoktól vagy attól féltek, hogy nem ébrednek fel többé. Ugyanakkor ez a hiedelemvilág közel tartotta a haldoklás és a halál élményét, így már az egészen kicsi gyerekeket is odavitték a haldoklókhoz elbúcsúzni. A gyerekeknek megvolt a szerepük a rítusokban, akár a háznál, akár a templomban vagy a temetőben.
Ma sokan még temetésre sem viszik a kicsiket, mondván úgyse értenék vagy megijednének. Ez azonban azt okozza, hogy generációk nőnek fel a halállal kapcsolatos természetes ismeretek nélkül, amikor végül mégis találkoznak haldoklókkal, sokszor a viszolygás az első érzésük.
A tanatológia tudománya tisztában van azzal, hogy fiatalként az ember hiába tudja, hogy mindenki meg fog halni, azt valójában igyekszik száműzni, és agya eldugott részében azt hiszi, örökké élhet. Idősként, ahogy egyre több ismerős távozik, a reménytelenség és véglegesség tudata marad.
– A magyar parasztság halotti rítusai kivesztek a XX. század során, pedig ezek a repetitív (ismétlődő) dramaturgiák segítettek feldolgozni a veszteséget, mankót nyújtottak, hogy a nehéz élethelyzetben mit kell csinálni. Régen az emberek együtt szervezték a rokonsággal saját temetésüket, végrendelkeztek, egy életen át készültek az utolsó mondatukra, a modern társadalomban viszont tabuvá vált a halál.
Nagy tömegben fordul elő, irracionálisnak tűnik, a materializáció és szekularizáció nyomán az emberek nem tudják kezelni. A fogyasztói társadalom végképp zárójelbe teszi, mivel ebben a folyamatos halmozás a legfontosabb, az utolsó pillanatokban azonban ez nem számít. Így kialakult társadalmi elvárásként a diszkrét halál, tehát, hogy a haldokló vonuljon el minél távolabb, és csendben haljon meg, mintha nem történt volna semmi. Ez rendkívül toxikus mind a haldokló számára, hiszen egyedül marad, mind a gyászolók számára – magyarázza Barabás Katalin, a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Kar docense.
– Mára megszűntek a rítusok, türelmetlen társadalomban élünk. Nincs gyászruha vagy gyászszalag, még a temetésig kap bizonyos türelmi időt a gyászoló, de utána már elvárja társadalom, hogy lépjen tovább, és ennek a gyászoló próbál megfelelni. Pedig a gyász még hétköznapi esetben is egy évig tart, nemhogy olyan nehéz helyzetekben, mint például egy gyermek elvesztése – teszi hozzá Hegedűs Katalin, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet docense.
A tanatológia mint tudományág a XX. század második felében kezdett fejlődni az angolszász országokban. Évszázadokig a haldoklás családi, otthoni környezetben történt, amely az amerikai polgárháború idején változott meg.
A hivatalos szervek ekkor szembesültek először a modern kor során nagy mennyiségű, otthontól távol bekövetkező haláleseménnyel, amelyet kezelni kellett. Elindult az adminisztráció, illetve a temetési ipar, amely a XX. század elejére Európában is terjedni kezdett, majd az első világháború és a spanyolnáthajárvány nyomán végképp teret nyert.