Négyszázhetven éve, 1552. október 17-én, több mint egy hónapos ostrom után a törökök feladták az egri vár meghódításának tervét, és elvonultak. A győzelem emlékére október 17-e minden évben az egri vár napja.
A magyar nyelv életrajza című kötetében Bárczi Géza említi, hogy a százötven éves török hódoltság időszakában a magyar vitézek közül sokan megtanultak törökül, a török katonák és hivatalnokok jó része pedig magyarul.
A török intézmények, méltóságok, fegyvernemek kifejezései azonban a törökök kiűzése után egy-két nemzedék alatt eltűntek nyelvünkből, például defterdár (adószedő), topcsi (tüzér). Gárdonyi Géza Egri csillagok című művének köszönhető, hogy talán mégsem.
Az Egri csillagokban Gárdonyi saját magyarázatával 73 török szó, kifejezés szerepel.
A legtöbb kiadáshoz mellékelik is a gondos szerkesztők. Valószínűleg Gárdonyi regénye nyomán a mai magyar nyelvhasználatban sem teljesen ismeretlen a dzsámi, minaret, mecset, müezzin; szinte minden mai gyerek borzongva olvassa és tudja, ki az a janicsár (elrabolt gyermekből kiképzett, válogatott gyalogos katona) és a gyaur (nem mohamedán, azaz hitetlen).
Értelemszerűen a regényben (amely, mint tudjuk, „nagy könyv” is lett) a legtöbb kifejezés a végvári harcokkal kapcsolatos.: „Aszab, piad, müszellem, deli, szpáhi, gureba, akindzsi – mind összekeveredve, rémülettel fut a sáncok felé.”
Némi egyszerűsítéssel így fordíthatnánk le: gyalogos katona, gyalogos, lovas katona, irreguláris katona, zsoldos katona, zsoldos lovas, előőrs. A csausz a futár vagy hírnök, a kumbaradzsi a bombavető, mozsaras katona, a lagundzsi (vagy lagumdzsi) az aknász.
Az Egri csillagokban visszatért a Bárczi által kihaltnak tekintett topcsi, sőt a topcsi basi, aki a tüzérség parancsnoka. A harci eszközök: jatagán (hajlított pengéjű rövid kard, markolatán két kis füllel), zarbuzán (ágyúfajta). A tüfendzsi a puskaműves, a dzsebedzsi pedig a fegyverkovács.
Harc közben: „Jézus-kiáltás mellett Allah-üvöltés hangzik: Allah akbar! Ja kerim! Ja rahim!” Vagy másutt: „Allahu akbar! La iláha il Allah! Ja kerim! Ja rahim! Ja fettah!” (Allah a legmagasztosabb! Nincs Isten Allahon kívül! Ő a kegyes, a könyörületes, ő minden út megnyitója!) A szultáni palota a szeráj, őrzője, kapusa a kapudzsi, az utak melletti vendéglátóhely a karavánszeráj. A bosztandzsi eredetileg kertész, a palotakertek, parti sétálóhelyek gondozója, illetve a szultáni tulajdon őre.