Alig ötszáz méternyire a város jelképének számító székesegyháztól csendes, szűkebb utca kezdődik. Egyik épületén már messziről szembeötlenek a piros-fehér-zöld szalagok. Ez a Mészáros (Mäsiarska) utca 35.
Grosschmid – később Márai – Sándor kamaszkorában, tizenháromtól tizenhét éves koráig lakott itt a szüleivel és testvéreivel együtt. Gyerekéveiben a Fő utcára járt haza, abba az épületbe, amelyben a Kassai Jelzálogbank működött, de a Grosschmid család 1913-ban elköltözött onnan.
A Fő utcai ház már nincs meg – a szocializmus évei alatt elbontották –, de itt, a Mészáros utcai épület falán 1991 óta tábla őrzi Márai nevét, és ’98-tól emlékszoba várja a látogatókat.
– 2017-ben aztán a Csemadok – a felvidéki magyarság legnagyobb taglétszámú kulturális szervezete – a magyar állam segítségével megvásárolta a Grosschmid-lakást, amelyben 2019-ben emlékkiállítást hoztak létre. Az első évben – még a Covid miatt elrendelt korlátozások előtt – ötezer látogató kereste fel a tárlatot! – mondja nem titkolt büszkeséggel Rácz Valéria, a kiállítás munkatársa.
Az eredeti bútorokkal berendezett lakás öt szobáját betöltő tárlat bemutatja az író és szülővárosa különösen szorosnak mondható viszonyát, amelyről Balassa Zoltán kassai írónak és helytörténésznek különvéleménye van.
Eltörött az akvárium?
– Az első világháború elmosta ezt a világot, mert – ellentmondásai, hazugságai miatt – nem volt olyan, hogy fennmaradhatott volna. Márai ugyanakkor – szinte kétségbeesve – ezt az „akváriumot” szerette volna átmenteni. Azzal nem gondolt, hogy ezzel együtt hazugságait is átmentette volna. De az akvárium eltörött, a nagy és kis halak kipusztultak – összegezi Balassa Zoltán.
A kiállítás anyagából az is kiderül, mi a magyarázata annak, hogy a polgárság központi helyet töltött be az író gondolkodásmódjában.
Márai elsősorban az édesapja, Grosschmid Géza ügyvéd személyében érzékelt tulajdonságokat idealizálja, témái és hősei a valós és az eszményi keveredéséből születtek – állapítja meg a magyar mellett szlovák nyelven is olvasható kísérőszöveg.
A tárlat kurátorai – Mészáros Tibor és Ötvös Anna – ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a látogatók ne csak az írót és szűkebb családját ismerhessék meg, de a naplóiban csak L. betűvel jelölt feleségét, Matzner Ilonát is. Lola több mint hat évtizedig volt Márai párja – nem „pusztán” figyelmes, törődő asszonya, de írásainak első befogadója és értő véleményezője is.
– Kevés információt találtam Loláról, ezért döntöttem úgy, hogy magam nézek utána, milyen családból származik, mi kötötte őket össze. Kassán kezdtem az anyaggyűjtést, amelynek eredményeit a Lola könyve című munkám foglalja össze – mondja Ötvös Anna.
Kötetéből kiderül: mind Márai, mind Lola jó hírű, módos kassai polgárcsaládba született.
A két família feje ismerte egymást, hiszen mindketten a városi tanács tagjai voltak, továbbá igazgatótanácsi tagok egy számológépeket gyártó részvénytársaságnál. A két édesanya különféle jótékonysági rendezvények – bálok, hangversenyek – szervezőbizottságában dolgozott együtt.
Mindezeken túl: Lola abba a lánygimnáziumba járt, ahol évekkel korábban Márai édesanyja volt az egyik tanárnő. És a tizenöt éves Grosschmid Sándor első – immár Márai néven aláírt – cikkei abban a Felsőmagyarország című napilapban jelentek meg, amelynek Lola édesapja, Matzner Sámuel volt a tulajdonosa és kiadója! De mert Grosschmidék katolikusok voltak, Matznerék zsidók, nem volt köztük mindennapi, élő kapcsolat.