A nyolcvanas években az Országos Anyag- és Árhivatalban a fogyasztói árintézkedések előkészítő munkálatainak minden fázisában részt kellett vennem. Ezek szakmai előkészítését az ágazatilag illetékes Ipari és Kereskedelmi Minisztériumban (IKM) kellett végrehajtani. Így a kommunikációt is ez az intézmény végezte.
Vérzett a szívem, amikor láttam, hogy milyen szakszerűtlen munka folyik az IKM-ben. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy abban a korban másként kellett egy áremelést előkészíteni, mint ma, bár egy 65 százalékos emelést ma sem lenne egyszerű elfogadtatni.
Az árintézkedések előkészítésének bevált lépései: 1. Az intézkedés közgazdasági megalapozottsága. 2. Rétegszámítások, kikre milyen hatást gyakorol az árintézkedés végrehajtása? 3. Kompenzációs számítások, mit lehetne tenni az áremelés miatti többletkiadások ellentételezésére, ott, ahol az a legindokoltabb. 4. Jogi előkészítés. 5. Kommunikációs terv, stratégia.
Még egy hét és összeomlás
Kilencszázkilencven májusában az utolsó kommunista (Németh-) kormány mindössze néhány napi deviza- és körülbelül ötnapi benzinkészlettel adta át a hatalmat az első szabadon választott kormánynak. (Nyugat-Európában 90-120 napi üzemanyagkészlet volt a jellemző.) Ha még egy hétig „uralkodnak”, összeomlik az ország. Ráadásul a Szovjetunió bejelentette, hogy 1990. augusztus 1-jétől transzferábilis rubelért nem, csak dollárért szállít kőolajat Magyarország számára.
Közben Szaddám Huszein megtámadta Kuvaitot, és a kőolaj világpiaci ára hirtelen 65 százalékkal megemelkedett. Mit tehetett ilyen helyzetben az Antall-kormány? Az nem volt kérdés, hogy árat kell emelni, hiszen a különbözetet nem volt miből finanszírozni, mivel addigra már húszmilliárd dollárnál is nagyobb volt az állam bruttó adóssága. Ennek alternatívája az lehetett volna, hogy drámai korlátozásokat kell bevezetni a benzinkutaknál, csak a megkülönböztetett járművek (tűzoltóság, mentők és a többi) tankolhatnak üzemanyagot.