Azt mondják, háborúban hallgatnak a múzsák, gazdasági recesszió idején nem hoznak bevételt a kultúra és művelődés területei. Vagy mégis? A koronavírus-járvány okozta válságból épp csak kilábaltak az antikváriumok, amelyek kétszer három hónapra bezárták a boltot 2020-ban, majd 2021-ben, és most itt az újabb gazdasági válság. Mit prognosztizálnak a régiségkereskedők, és milyen túlélési stratégiáik vannak?
A budapesti Múzeum körúti antikváriumok frekventált helyen, egymás közvetlen szomszédságában még erősítik is egymást, ezért vásárlási vagy akár eladási szándéktól fűtve elég csak végigmenni a klasszicista bérházak tövében, az árnyékos oldalon, ahol kedvünkre válogathatunk a használt könyvek és más papírrégiségek között. Gondolja a laikus. A szakember viszont úgy tapasztalja, hogy az elkötelezett gyűjtő visszajár, mert fontosabb neki a bizalom és – különösen, ha régi vágású – a személyes kapcsolattartás. Még úgy is, hogy a vásárlások nagyrészt átkerültek az online térbe.
Az antikváriusok is haladnak a korral, mint mondják: webshop nélkül ma már nincs fenntartható üzlet, és a közösségi médiában sem árt jelen lenni.
– A Múzeum Antikvárium nyolcvanvalahány négyzetméteren működik, a Nemzeti Múzeummal szemben. Fűtés-hűtés nálunk elektromos árammal megy – osztja meg aggodalmát Antal Károly társtulajdonos. – Egyébként sem könnyű a helyzet, a vásárlószám az elmúlt időszakban visszaesett, pedig itt még viszonylag nagy átmenő forgalommal számolhatunk, és nemcsak törzsvásárlókkal, hanem számos „beeső” kuncsafttal is.
Antal Károly korábban szeretett gyönyörű katalógusokat készíteni, de mert a koronavírus alatt csak online árverést tudtak tartani, már az ajánlójegyzéket is elektronikus úton juttatják el a gyűjtőkhöz. A Múzeum Antikvárium egyre jobban erősíti az online kereskedését, folyamatosan online árveréseket szervez annak érdekében, hogy talpon maradjon. A weblapja is megújult.
– Nem vagyunk tagja egyik nagy könyvkereskedő-hálózatnak sem. A Bookline az elsők között csábított bennünket, hogy legyünk a csoport tagja, és azóta is folyamatosan keresi az együttműködést, de mi szeretnénk önállóak maradni, egyedi arculatunkat megőrizni – magyarázza Antal Károly. – Kollégáimmal olyan régóta vagyunk már a szakmában, hogy megtanultuk: rugalmasan kell követni a trendeket, és ezt a vevőink is akceptálják. Mára teljesen fölhígult a szakma, nagy a verseny, hatalmas a kínálat, ezért egyedül a minőséggel tudunk versenyképesek maradni a piacon. Üzletünkben válogatott anyag található, cégünk ars poeticája, hogy vásárlóink kezébe nívós irodalmat és szakirodalmat adjunk.
A kis cégek a kétezres évektől kezdve nem nagyon bírták a versenyt, és a boltvezetők egyre-másra tették fel maguknak a kérdést: van-e még egyáltalán értelme fenntartani a boltot?
A válasz gyakran a nagy alapterületű, frekventált helyeken is az volt, hogy nem, ilyen magas bérleti árak mellett nincs értelme. Egy raktár is elegendő. A hazai használtkönyv-piac egyik legnagyobb cége, a Régi Könyvek Kft. máig fenntart ugyan kis üzletet, irodahelyiséget, de ott a készletük 99 százaléka fizikailag nem is elérhető
– raktárkészletük weboldalukon vásárolható meg.