– Hol volt a helye a rendszerváltás előtti Magyarországon Cseh Tamásnak a korszak zenei szcénájában, hiszen nem volt sem rock-, sem pop-, sem polbeat-, sem countryelőadó?
– Így igaz, nem követett egyetlen trendet sem. Kuriózumnak mondanám a stílusát, a hangszínével, sajátos előadásmódjával. Tudjuk mindnyájan, nem szentségtörés, ha kimondjuk: nem bel canto énekhangjának vagy virtuóz gitárjátékának köszönhette népszerűségét. Fogalmazhatok úgy, hogy valóságos intézmény volt, Cseh Tamásként intézményesült. A művészvilág és az értelmiség nagyon tisztelte, neve fogalommá vált.
– Elévülhetetlen érdemei vannak ebben Bereményi Géza szövegeinek, amelyek komoly rendszerkritikát fogalmaztak meg a maguk szürrealista stílusában.
– Amin azért persze átlátott a hatalom. Több daluk megszenvedte a cenzúrát, mint a Balogh Ádám című, vagy a Tábori lap Karády Katalinnak. Ezek először nem mentek át 1975-ben a sanzonbizottság szűrőjén (a Táncdal- és Sanzonbizottság „kéthetente ülésezett, és rögtön lecsapott az általa rendszerellenesnek tartott számokra, persze elsősorban a szövegvilágba belekötve, de a zeneszerzőket is rendszeresen pellengérre állítva” – Csatári Bence írása a Nemzeti Emlékezet Bizottsága weboldalán), azt mondták: minőségileg silányak. Ez bevett szlogen volt abban az esetben, ha zenei alapon utasítottak vissza valakit. Hozzáteszem, Karády Katalin maga is tiltólistán volt a hetvenes évek végéig, olyannyira, hogy a rádió sem játszhatta dalait. Évekkel később Bors Jenő, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV) igazgatója felkarolta Cseh Tamást, mondván, milyen újszerű a zenéje. Bors Jenő ízléséről annyit, hogy ki nem állta a Táncdalfesztivál énekes sztárjait. Ennek ellenére mégis 1977-ig kellett várnia Cseh Tamásnak első nagylemeze megjelenésére. Ez a Levél nővéremnek, amelynek anyagán rengeteget csiszoltak az évek alatt – hiszen az azonos című est 1975-től szerepelt az Egyetemi Színpad műsorán – Bereményi Gézával, Másik Jánossal és Novák Jánossal. (Másik János zeneszerző és előadótársa Cseh Tamásnak, a levélrészletek zenéjét Novák János komponálta – a szerk.) Egyébként ez volt az egyik első kenyértörés a lemezgyár és a sanzonbizottság között, már hogy a kicenzúrázott anyagot az MHV mégis kiadta. Ettől fogva a hanglemezgyár maga kezdte cenzúrázni saját korongjait kiadásuk előtt, amire aztán, pro forma, rábólintott a sanzonbizottság. Így jártak el a MHV számára fontos zenekarokkal. Úgy látszik, Cseh Tamás is fontos volt számukra.