Április elsején ünnepeljük Rahmanyinov születésének százötvenedik évfordulóját, március 29. a zongora világnapja. A két eseménynek köszönhetően világszerte számos zongoraconcertót, operát vagy szimfóniát élvezhetnek az érdeklődők, ha sikerül visszacsábítani őket a koncerttermekbe, amelyek a Covid nyomán ürültek ki. A szakértők szerint 2023 tavasza így a kortárs klasszikus zene ünnepe lehet. Az amerikai üzletvezetési tanácsadó cég, a WolfBrown tavaly decemberi felmérése még kedvezőtlen adatokat mutatott: a közönség 17 százaléka biztosan nem szeretne visszatérni, összességében pedig húsz–negyven százalékkal kevesebb kihasználtsággal működnek a helyszínek.
A közösségi médiában ugyanakkor szárnyal a kortárs klasszikus zene. A Covid otthon maradási protokolljának köszönhetően számos millenniumi és Z generációs fedezte fel a kortárs klasszikában rejlő lehetőségeket, mert az nyugtatóan hatott a depressziós tünetekre, segített a tanulásban és az elalvásban. A legnépszerűbb dallamok lejátszási listákba tömörítve görgették tovább a divatot. Tony Ann amerikai zeneszerző szerint a lejátszási listák diktálják ma a trendeket, amelyeket a zeneszerzőnek követnie kell bizonyos szinten ahhoz, hogy hallgassák.
– Az a célom, hogy minél több emberhez eljussanak a dalaim. Szeretek kommunikálni a közönséggel, rendszeresen megkérdezem például őket TikTokon vagy Instagramon, hogy egy-egy dallam hogyan hatott rájuk. De csak akkor találnak rá a műveimre, ha veszek át elemeket a mostani divatos zenékből. Nem másolásról van szó, hanem inspirációról, illetve arról, hogy én is tudjak azonosulni az alapanyaggal
– mondja el a zeneszerző, aki nemrég a közösségi médiában való ismertsége miatt kapott lemezszerződést.
TikTok-videók viszik a kortárs zene hírét
Esete nem egyedi. Esther Abrami úgy került be 2021 harminc legjobb harminc év alatti művésze közé, hogy zenéje háromszázezer TikTok-követőt vonzott. Annabelle Lee muzikológus szerint új törésvonal kezd kialakulni a klasszikus zene változatai között. Korábban a disszonáns, nehezebben érthető zenevilág számított igazán elitnek, amelyhez képest számos zeneszerző lenézte a tömegek kedvelte populárisabb irányt. Ma azonban életkori eltérések mutatkoznak: az idősebb korosztály nincs annyira otthon a közösségi média zenefogyasztásában, így ezeken a platformokon hátrányba kerül a fiatalabbakkal szemben.
Közöttük a hidat Tony Ann szerint a filmzene jelentheti, mivel „John Williamst száz év múlva Mozarttal fogják egy napon emlegetni”. Azonban még mindig tetten érhető az alkalmazott zene másodlagossága a koncerttermi előadásokhoz képest.
– A kortárs klasszikus zene a XX. század folyamán folyamatosan vesztette el közönségét, ugyanúgy, ahogy az emberek egyre kevésbé járnak kortárs kiállításokra, és inkább szórakoztató filmeket néznek művészfilmek helyett. Szűkül tehát a közös gondolkodásra hívó művészeti alkotások közönsége. Ráadásul, ha egy koncert a befogadó élménye szerint „filmzeneszerű”, akkor az negatív értékítélet, hiába kisebb sokkal a korábbinál a szakadék az alkalmazott zene és a „művészi” zene között. Valóban vannak klasszikus módon, szimfonikus zenekarra komponált darabok, ahol alig észrevehető az elektronika, van kíséret, dallam és ellenpont, mint például John Williamsnél. Ugyanakkor, ha az ember leveszi a képet a filmről, és csak a zenét hallgatja, észre kell venni, hogy számos motívum nagyon is merész, kortárs darab. Csak ez nem tűnik fel a közönségnek, mert a történet elviszi a hangsúlyokat – magyarázza Molnár Szabolcs zenetörténész.