Novák Katalin köztársasági elnök még tavaly, amikor magánaudiencián járt a Vatikánban, meghívta Ferenc pápát Magyarországra. A lelkipásztori látogatás helyszíne Budapest, de ettől még az egész országnak szól. A pápai mise Jó Pásztor vasárnapjára esik, ilyenkor a szemináriumok kiküldik papnövendékeiket az egyházmegye különböző templomaiba, hogy tanúságot tegyenek hivatásukról, most viszont a Kossuth téri misén gyülekezik az ország összes római és görögkatolikus papnövendéke. Ezzel is megjelenítik az egység gondolatát.

Ferenc pápa útjairól rendszeresen beszámolnak a hírek, ezért is vesszük természetesnek a lelkipásztori látogatásokat, holott voltak idők, amikor a Vatikán foglyaként tekintettek magukra a pápák. Ki volt az első egyházfő, aki magyar földre lépett, és mi célból? Miért nem sikerült Bakócz Tamásnak megszerezni a pápai címet? Hogyan alakult a magyar királyok és a pápaság kapcsolata a középkortól kezdve? Ezekre a kérdésekre is választ kaphattunk a Rubicon Intézet estjén, ahol Kovács Örs tudományos munkatárs faggatta Fejérdy András egyháztörténészt és Horváth Richárd középkorászt.
A XX. század derekáig nyomós okot kellett találni arra, hogy Szent Péter utóda maga mögött hagyja az örök várost, s az okok között a lelkipásztori utak bizony nem szerepeltek. Diplomáciai küldetések annál inkább.
IX. Leó a béke követeként érkezett a Magyar Királyság területére, és kereste fel III. Henrik pozsonyi táborát 1052-ben, mivel személyesen akart közvetíteni a német császár és I. András király között. Közbenjárása nem járt sikerrel: III. Henrik még a pápa kedvéért sem tett le arról a szándékáról, hogy a Magyar Királyságot hűbéresként a Német-római Birodalomhoz csatolja. A német hadjárat Pozsonynál mégis véget ért, a Képes Krónika leírása szerint Zotmund lovag – a népnyelvben Búvár Kund – az éjszaka leple alatt megfúrta az ellenséges hajók oldalát, amelyek szép lassan megteltek vízzel, és elsüllyedtek.
Ám nemcsak közvetítő szerepben, hanem saját hatalmi érdekeik védelmében is útra keltek az egyházfők az elmúlt évszázadokban. Amikor II. József német-római császár és magyar király a felvilágosult abszolutizmus szellemében zárolta a Habsburg Birodalom Rómának küldött egyházi jövedelmeit, és ellenőrzése alá vonta a pápai bullákat, VI. Pius Bécsbe utazott, hogy meggyőzze az uralkodót: törölje el rendeleteit. Az 1782-es pápai utat fordított Canossa-járásként jegyzi a történelem, a tárgyalások sikertelenségét pedig előrevetítette az az állítólagos epizód, hogy a „kalapos király” kézfogással üdvözölte az egyházfőt – a szokásos kézcsók helyett.