Coco Chanel óta minden divatvilágban dolgozó tudja: a fekete egyenruha. De nemcsak az. Üzenetértéke is lehet, ha abban a (kis) feketében a megfelelő személy pózol. Jelen esetben, a Vogue szeptemberi számának címlapján Cindy Crawford, Christy Turlington, Linda Evangelista és Naomi Campbell, a nyolcvanas–kilencvenes évek szupermodelljei. Ők határozták meg az évtizedet, amikor a divat a felső tízezer úri huncutságából a film-, a televízió- és a zeneipar mellett a szórakoztatóipar oszlopává lépett elő.

Michael Kors amerikai divattervező úgy emlékszik a divatot megváltoztató pillanatra, hogy 1986-ban látta meg Cindy Crawfordot besétálni az aktuális modellválogatására, és tudta, többé „semmi nem lesz ugyanolyan”. A dizájner mindig szerette a női test természetes vonalait, Crawford pedig nem a később divatossá vált heroinsikket testesítette meg. Sokkal természetesebben viselkedett a klasszikus párizsi modellek ötvenes évekből megmaradt mozdulatainál.
Alig telt el négy év, és a természetesség bevette a világ kifutóit és magazincímlapjait. Peter Lindbergh saját farmerjükben, egyszerű toppal fényképezte Crawfordot, Turlingtont, Evangelistát és Campbellt, illetve a januárban elhunyt Tatjana Patitzt. A fotó akkora siker lett, hogy George Michael a modellekkel forgatta a Freedom! ’90 klipet, illetve együtt vonultak fel a Versace divatbemutatón, miközben a dal szövegét tátogták.
„Őrület volt” – meséli Evangelista a Vogue-ban. „Nem voltunk a Beatles.”
És mégis a kép és a klip a popkultúra kitörölhetetlen darabja maradt, amely bebetonozta a modellek nevét.

Visszatérnek a szupermodellek
Nem csoda, hogy az amerikai és a brit Vogue közös fotózást szervezett a 33 éves fénykép megidézésére, hiszen a divatvilág állandó körforgásában a 2020-as évek a nyolcvanas–kilencvenes évek újraéléséről szólnak. Ráadásul a szupermodellek olyan modern 2023-as üzeneteket közvetítenek, mint inkluzivitás (Naomi Campbell volt az első fekete modell, aki a francia Vogue címlapjára került), fizetési egyenlőtlenségek (Campbell már a húszas éveiben is rendszeresen felszólalt az alacsonyabb fizetés miatt), öregedés (Evangelista nyíltan beszélt a plasztikai kezelések negatív hatásairól) és a #metoo (Bruce Webert és az azóta elhunyt Patrick Demarchaliert – akik a négy modell gyakori fotósai voltak – többen vádolták a manökenekkel való nem megfelelő viselkedéssel).
A Vogue szeptemberi kiadása minden évben fontos üzenetet hordoz.
Az első 1893-ban jelent meg, címlapján egy elegáns őszi ruhát viselő hölggyel. Csaknem száz évig a glamour határozta meg az őszi kezdő oldalakat, amelyeket aztán a nyolcvanas évektől átvettek a szupermodellek. A kétezres években már színészek, zenészek és celebek is kerülhettek a szeptemberi címlapra, az elmúlt években pedig olyan modellek, akik valamilyen politikai állásfoglalást is közvetítenek, például fontos szerepet játszanak környezetvédelmi ügyekben vagy a woke ideológiának megfelelően a genderkérdésben.