Az amerikai fiatalok nem tartják terrorszervezetnek a Hamászt

Az amerikai egyetemi szcéna ma a tudományos gondolkodás helyett a tudományellenes politikai aktivitás világa, ahol a forradalmi hevület felülírja a racionalitást. Az amerikai egyetemi baloldal azt a woke ideológiát tűzte zászlajára, amelynek középponti gondolata a kritikai fajelmélet. Hirdeti, hogy az Egyesült Államok és az európai civilizáció a rasszizmusra, a szexizmusra, a rabszolgaságra és a népirtásra épül. Osztályharcos szemlélet, centrumában az elnyomott–elnyomó dichotómiával.

2023. 11. 17. 5:10
null
US-ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT-PROTEST Fotó: JOSEPH PREZIOSO
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan, sokfelől próbálták már magyarázni a nehezen érthető jelenséget. Christopher F. Rufo konzervatív újságíró az Amerika kulturális forradalma, avagy hogyan hódított meg mindent a radikális baloldal című könyvében azt fejtegeti, hogy a militáns baloldaliság mögött valódi fegyveres agresszió rejlik. Miután a hatvanas évek erőszakos, forradalmi mozgalmai kudarcot vallottak, a kubai szocializmus nem robogott át az amerikai kontinensen, Che Guevarát lelőtték, a csalódott harcosok beépültek az egyetemekre, ahol meghonosították a radikális ideológiájukat, kiszorítva a konzervatív professzorokat és tanítványaik révén mára más fontos intézményekre is becsempészték világnézetüket. Rufo példaként említi a terrorista Weathermen szervezet több vezetőjét, akikből mára egyetemi tanárok lettek vagy a filozófusként ismert Angela Davist, aki 1970-ben még egy halálos áldozatokkal járó fegyveres összetűzésben is részt vett.

Palesztinpárti tüntetés a Harvardon. Fotó: AFP

 

Újragondolni a civilizációt

Árnyaltabb képet rajzol az egyetemek elfoglalásáról Alejandro Pena Esclusa író, elemző és politikai tanácsadó. Szerinte a marxizmus színeváltozásával függ össze az amerikai egyetemek félrecsúszása. Vele készült interjúnkban elmondta, hogy „a kortárs baloldaliság civilizációnk alapjait próbálja újragondolni”. A mozgalom eredetében kapcsolódik össze a marxista kommunizmus és a modern baloldali kultúrharc. Antonio Gramsci olasz marxista filozófus szerint Marx tévedett, amikor a javakra és az állam szerepére koncentrált. Gramsci úgy vélte az új rendszerhez a szellemi viszonyokat, a kultúrát kell megváltoztatni, tehát baloldali kulturális hegemóniára van szükség. Alejandro Pena Esclusa szerint Herbert Marcuse és a frankfurti iskola más képviselői, Theodor Adorno, Max Horkheimer, Jürgen Habermas dolgozták ki azt 

a jelenre koncentráló, az evilági lét primátusát hirdető és Isten létét elvető világnézetet, amit egyfajta újmarxizmusnak nevezhetünk.

Van, aki szerint ennél nagyobb a baj. Susan Neiman klasszikusan baloldali értékeket valló német filozófus A baloldal nem woke című könyvében azzal vádolja a progresszíveket, hogy szembefordultak a legfontosabb hagyományos liberális és baloldali eszmékkel: az egyetemesség és a társadalmi haladás elveivel. A felvilágosodás óta az emberi egyenlőség és a társadalom jobbá tétele gondolata volt a legfontosabb. A woke-ideológa azonban ennek ellenkezőjét hirdeti. Neiman szerint az új eszme egymással szemben álló kasztokra, törzsekre, etnikai, vallási és nemi identitáscsoportokra szaggatja a társadalmat. A woke-baloldal elsősorban Michel Foucault hatalomra vonatkozó nézetei alapján áll, így mindenféle valóságértelmezést puszta narratívának minősít, a hatalmon levők érdekét és mások elnyomását szolgálja. Elnyomóknak tartják azokat, akik színvak egyenlőségről beszélnek vagy a női, a kisebbségi és egyéb kvótákat elutasítják. A woke-hívők Carl Schmitt barát–ellenség fogalmának szellemében ideológiai harcot folytatnak mindenki ellen, aki nem ért velük egyet.

A törzsi logika mentén halad Yascha Mounk liberális publicista elemzése is. Ő egyfelől egyetért azokkal a magyarázatokkal, amelyek szerint az amerikai egyetemi baloldal mindent az elnyomók és az elnyomottak sablonja alapján értelmez, de hozzáteszi, hogy az egyének egyenlősége helyett a csoportok közötti méltányosság elvét állítja fókuszba. Ebben a sémában például Izrael az imperialista gyarmatosító, a zsidók a privilegizált, elnyomó fehérek, a palesztinok pedig az elnyomottak, a kisebbség, a „feketék”. Mounk szerint tehát nem kérdés, a baloldal kiket támogat.

 

Vallás a woke

A Harvard Egyetem nemrégiben készült felméréséből kiderül, hogy a liberális amerikaiak 36 százaléka indokoltnak véli a Hamász Izrael elleni terrortámadását. A konzervatívok 15 százaléka ért egyet ezzel. A 18 és 24 év közöttieknek 51 százaléka szerint a palesztin nép szenvedései igazolják az Izrael elleni terrortámadást. 48 százalék vallja magát inkább palesztinpártinak, 36 százalék nem tartja terrorszervezetnek a Hamászt. Egy másik közvélemény-kutatás szerint a Z generáció tagjainak 37 százaléka Izraelt és az Egyesült Államokat okolja a terrortámadásért. Az egyetemek radikális baloldali ideológiája tehát egyre inkább meghatározza a fiatalok szemléletét.

C. D. Cunninghnam összehasonlító vallástörténész fejtette meg az ideológia erősségének okát. 

A woke hasonlít az istenképmentes vallásokra (buddhizmus, taoizmus), ezért vonzó a gyökértelen, hagyományaiból kitaszított, viszont a közösségi médiumok repetitív hatásai ellen védekezni nem tudó fiataloknak. A woke vallás átfogó világnézetet képvisel, saját tabui, normái és szent szövegei vannak. Cunningham a rendszerszintű rasszizmus és a posztmodern társadalomkritikák alapműveit említi. Önálló ikonográfiájuk a melegbüszkeség-zászlók, a Black Lives Matter-szimbólum vagy a felemelt, ökölbe szorított fekete kéz. A rítusok, tabuk és szent tanok alkotják a woke moralitás és életvezetés szabályait, és jelölik ki az üdvözülés útját, amelyben mérföldkő a szent háború az igazságosnak képzelt világért.

 

Borítókép: Palesztinpárti tüntetés a Harvardon (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.