A komputertechnológia fejlődésével és a digitalizáció rendkívül széles körű elterjedésével gyakorlatilag minden mozdulatunk adatként rögzül. Ez az információhalmaz pedig olyan drasztikus változásokat indíthat be civilizációnkban, amelyek még csak részben láthatók. Az egyik súlyos aggály, hogy ezek a tendenciák kedveznek egy ahhoz hasonló megfigyelőállam kiépítésének, amelyet George Orwell 1984 című, disztópikus regénye írt le. A mindent megfigyelő és monitorozó „nagy testvér” valóságos megfelelőjét sokan a Kínában bevezetett úgynevezett társadalmi kreditrendszerben látják, amelyben egy sor kritérium alapján osztályozzák a lakosságot, és az így megállapított besorolás alapján döntik el, hogy ki milyen szolgáltatásokhoz és lehetőségekhez juthat hozzá. Azonban az adatrobbanásként leírható folyamat az állam mindenre kiterjedő bábáskodása nélkül is megbéklyózza az egyént, s a folyamat végeredménye a legelnyomóbb rezsimekkel vetekedhet.
Zsarnokká lett vásárló
Amint Yuval Harari a Nexus című, nemrég magyarul is megjelent új könyvében rámutat: önmagában a szolgáltatások értékelésének elterjedése is ilyen következményekhez vezethet. „A régi mondás szerint a vásárló az úr, ám a mindenütt jelen lévő értékeléssel (a ratingekkel) egyenesen zsarnokká válik” – figyelmeztet az izraeli történész. Érvelése szerint ugyanis egy ilyen rendszerben tömegek kényszerülnek folyamatos vizsgahelyzetbe. Ez azért is figyelemre méltó, mert még a nagy társadalmi intézményrendszerek jelentős része sem működik szünet nélküli üzemmódban. Harari erre vonatkozó összevetése rendkívül találó: péntek délutántól hétfő reggelig még a tőzsdék is bezárnak, így például ha péntek kora este tör ki egy háború, a részvényárfolyamok is csak hétfő reggel tudnak reagálni.

Ráadásul a mindenre kiterjedő értékelési rendszer azt is jelenti, hogy az egyénnek nemcsak a szorosan vett munkájára kell figyelnie, ugyanis akár egy morcosabb tekintet vagy egy nem túl finom megjegyzés is alacsonyabb pontszámot generálhat. Harari arra figyelmeztet, hogy ezzel a magánszféra szerkezete is átalakulhat, ugyanis hagyományosan kvázi intim szituációnak számított például egy fodrász vagy egy pincér szolgáltatásait igénybe venni, ám a mindenki számára elérhető „ratingek” szétfeszítik a korábban jellemző meghittség kereteit. Egy ilyen rendszernek valójában nem is a szolgáltatások értékelése a lényege, hanem arra az emberi igényre reflektál, hogy a hírnév, a becsület, a státusz, valamint a szerethetőség kategóriáit számszerűsítsék. Mint Harari kifejti, a kapitalizmus kezdeteitől fogva mindig voltak olyan szférák, ahova a kereskedelmi viszonyokat egyébként forradalmasító pénz nem tudott behatolni, így például lehetetlen volt meghatározni, hogy anyagilag kifejezve milyen értéke van egy mosolynak vagy egy családi látogatásnak.