– Zavarja, ha erdélyiként lerománozzák?
– Zavarna, ha előfordulna, és bizonyára hosszú előadásba kezdenék, hogy az illető megértse, amit nem ért. Erre tizenegy éves koromban biztosan nagyon érzékeny lettem volna, hiszen akkor települtünk át Kolozsvárról Budapestre. Én személyesen ugyan nem, de nagyon sok erdélyi találkozott ezzel, főleg a 2004-es, kettős állampolgárságról rendezett népszavazás idején. Az erdélyi mivoltommal inkább külföldön akad dolgom, amikor kiderül, hogy magyar vagyok, de Erdélyben születtem. Sokszor el kell magyaráznom, hogy Erdély nem a Rocky Horror Picture Show egy képzeletbeli helyszíne, valóban van ilyen hely. Ráadásul ezer éve élnek ott magyarok, egy ideje nemzetiségi kisebbségként. Amikor azt kérdezik: magyar vagyok-e, vagy erdélyi, akkor arról beszélek, hogy nincs ilyen választás. Sokszor próbálom a katalán példán keresztül elmagyarázni, akkor jobban megértik.
– Az íróban azonban rendre Erdély győz. Ilyen erősek a gyökerek?
– Nem tudom, hogy a családi gyökér vagy az ott eltöltött tizenegy év gyerekkor, majd a hét év felnőttkor-e az oka, csak azt tudom, hogy ez a lényem része. Ott vagyok elememben, szeretek ott lenni, ahol keveredik Közép-Európa és a Balkán. Sajátos, abszurd, szürreális, de látni kell azt is, hogy nem tündérvilág. Nehezen tudnám elképzelni, hogy ott is éljek, mert látom a rokonaim elemekkel folytatott küzdelmeit, és
Horváth Anna volt kolozsvári alpolgármester esete is bizonyíték arra, milyen ingatag Romániában a jogállamiság. Nekem ez ma már nem lenne könnyű. Mindenesetre mindig úton vagyok lélekben, oda vagy onnan.
– Történelmi regényt jóval fáradságosabb, munkásabb írni, mint kortárs fikciót. A kutatással eltöltött vagy a megírás ideje a több?
– Az Erdélyi menyegző előkészítése két évig tartott, A nádor asszonyaié már csak egy év volt. És még így is lehet hibázni, amire utóbb fel is hívják az ember figyelmét. Még ha ez a nehezebb vállalás is, nem tudok róla lemondani, mert engem a kortárs valóság íróként nem érdekel. Az író sok időt tölt a regénye világában, és nekem másféle világra van szükségem ahhoz, hogy az engem foglalkoztató dolgokat elmeséljem. Nem hiszem ugyanis, hogy az én hétköznapi valóságom olyan érdekes lenne. Talán egyszer erre is sor kerül, bár egyre erősebb bennem a meggyőződés, hogy segíti a belső világok kivetülését, ha nem korlátozzák az ismert valóság létezésének szabályai. Ezeket tologathatja, kerekítheti az író, ha más korba helyezi a történetét, mert akármennyit kutatok is, nem tudok egy XVII. századi ember gondolatvilágával azonosulni, így mindenképpen nagyobb tere van az írói teremtésnek. Magát az írást ritkán élvezem, legalábbis a munka részét, nekem valójában kín írni. Az első szövegtömeget mindig pánikban, nagyon gyorsan írom meg. Egy regényt három-négy hónap alatt, vagyis először kész a mennyiség, aztán következik az átírás, a minőség. Folyamatosan rettegek, hogy nem leszek kész határidőre. Ezért egy ideje nincs is határidőm, ami borzasztó, mert így nem írok, vagy csak tessék-lássék. Jól akkor tudok írni, amikor a lányaim nyaralnak, tehát legalább ők nem szenvednek az elviselhetetlenségemtől. Nem jó a közelemben lenni, amikor írok. Még nekem sem, nemhogy másnak. Javítani már tudok úgy, hogy mellette másra is figyelek, hogy mellette élek is.