A Magyar Természettudományi Múzeum legújabb, virtuális kiállítása szokatlan megközelítésben, a természettudós szemüvegén keresztül mutatja be a trianoni döntésnek az élet minden területére kiterjedő hatását. Elmondja, mi jellemezte a békediktátum előtti természetrajzi kutatásokat, feltár néhány izgalmas és példamutató életutat, és kifejti, miként befolyásolták a döntés következményei a kutatói és intézményi sorsokat.
A Trianon – Természetrajz a Kárpátoktól az Adriáig című tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumból kiváló Magyar Természettudományi Múzeum intézménytörténetével is megismerteti az érdeklődőt. Az első fejezetből megtudjuk, a természettudományi gyűjteményt Festetics Julianna (1753–1824) ásványgyűjteménye alapozta meg 1803-ban, amelyhez máig példátlan mértékű állami támogatásokból megvalósult vásárlások adódtak. Ennek köszönhetően a XX. század elejére a kollekció a világ egyik legjelentősebb gyűjteményévé vált.
Miután a békekonferencia tiltása ellenére a román csapatok megszállták Budapestet, a múzeum vezetői írásos beadvánnyal fordultak az antant vezető hatalmainak budapesti képviseleteihez. Ebben a Magyar Nemzeti Múzeum és az összes többi gyűjtemény, könyvtár védelmét kérték. A brit misszió válaszában közölte: minden tőle telhetőt el fog követni, de csak akkor léphet fel, ha a gyűjtemények veszélyben forognak. Erre nem is kellett sokat várni, olvasható a kiállítás weboldalán, ahol az is kiderül, hogyan folytatódott és hogyan ért véget a történet.

Fotó: Magyar Természettudományi Múzeum
Olvashatunk a Kárpát-medence botanikai kutatásának hagyományairól és Kitaibel Pál munkásságáról, a lepkészetnek hódoló bánsági Lipthay Béla báróról és két erdélyi rovarász grófról, Wass Béláról és Teleki Jenőről, valamint Jávorka Sándor Magyar flóra című könyvéről, mely a teljes Kárpát-medencére vonatkozó botanikai ismereteket összegzi.
A Pannon-tóval mint hungarikummal több alfejezet is foglalkozik, majd egy újabb természettudós, Brancsik Károly kerül előtérbe. A trencséni „rovarászdoktor” közel félmillió példányt számláló gyűjteményt épített fel otthonában. Páratlan értéke ellenére az utókor ezt nem becsülte meg, ezért sajnos szétszóródott.