A magány társasága

Intenzív életet élni annyi, mint hűnek maradni a lét igazságához, amely előttünk fölfénylett.

Végh Attila
2023. 06. 02. 7:30
null
Forrás: Merítő - Szerző felvétele
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már fiatal koromban is egyedül szerettem moziba járni. A csajozást ritkán kötöttem össze a mozizással. A vetítőteremben nem beszélgetni kell, nem smárolni, hanem figyelni a vászonra. Mindennek megvan a maga helye és ideje. Régi nagy vágyam volt, hogy egyszer egy filmen csontegyedül üljek a moziban. És sikerült. Otar Joszeliani filmjére, az Élt egyszer egy énekes rigóra ültem be a Művészbe. Hárman voltunk nézők, én és egy fiatal pár. És ők – körülbelül a film felénél – elmentek. Nagy élmény volt egyedül maradni, függetlenül a film minőségétől. Mindennek, ami a vásznon történik, én magam vagyok a kisülési pontja, egyedül. Az én magányomon csattan az ostor.

A magányt a romantika fedezte föl. A romantika, amely máig alapjaiban határozza meg világlátásunkat, esztétikai beállítódásunkat. 

A marcangolt lelkű romantikus hős egyedül áll a világgal szemben. Társai a szintén magányosak. Háttal állnak nekünk, azaz a társadalomnak, ahogy Caspar David Friedrich képeinek ónémet ruhába öltözött merengői, és az előttük, bennük, általuk kitáruló életet nézik.

Intenzív életet élni annyi, mint hűnek maradni a lét igazságához, amely előttünk fölfénylett. A beteg, zaklatott romantikus vállalja, hogy egész életét úgy éli le, hogy közben sosem marad hűtlen ahhoz a sejtelemhez, amelyet születése rábízott. E sejtelem a világ mélye felé éreztet utat az emberrel. (Tudom, hülyén hangzik ez az „éreztet”, de itt fontos a szenvedő szerkezet. Rábízni magam egy titkos áramlatra: elragadtatás. 

Végeérhetetlen kalandra indulni: sodródás.) A világ titkos, földmélyi, léleklápi nedveit csakis olyan szív képes az ember vérmérsékletébe szivattyúzni, amely szabadon dobog. A szabadság a romantikus hős minden életmozdulatából árad. Messziről látni: ez az ember nem hajlandó rá, hogy extenzív rabszolgaéletet éljen; neki mérhetetlenül elege van abból, hogy olyan kreatúrákkal játssza el az együttlétezés színjátékát, akiknek léptei a semmiváró napok ritmusát kopogják ki a hétköznapi teendők, üres célok utáni rohangálások macskakövein.

 A magányos lélek a nagy Sturm und Drang közepette is tudja, mi a lassúság értelme: visszahúzódik magába, és vár. 

Várja, hogy hozzá hasonló lelkekkel kapaszkodhasson össze az élet felszíne alatt. Hogy gyökereik ott, a savószagú mélyben, a föld gyomrában egymásra érezzenek. Lélekcsápjaikkal akkor az egymásra talált fák összefonódnak, és a föld alatt fölvilágló élet, amelynek fénykörében a (gyökér által) érintettek számára kiderül, milyen az igazi őserdő. Hogy milyen érzés találkozni valakivel, akivel úgy érzed: mindig is együtt voltatok. Giccsfilmek elcsépelt toposza ez, amely mégis örökre kisemmizhetetlen.

Kisemmizhetetlenségének oka talán az, hogy amikor két olyan lény, amely elérte már önmagát, találkozik, ebben a kapcsolódásban megszűnik az idő. Ebben a pillanatnyi végtelenségben múlt, jelen és jövő körtáncba kezd. A múlt azért volt, hogy ide vezessen, a jelen azért van, hogy együtt átéljük, a jövő pedig ebből az átélésből nyílik.

Ha ezt képen akarnám ábrázolni, valami olyasmit képzelnék el, mint amilyen a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban. Nem is írok már többet. Nézegessük a képet. Ha a festményidőhöz sikerül hozzálassulnunk, kiderülhet, miről nem beszélek tovább.

Borítókép: Illusztráció (A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.