Véget érhet a dühös Nissan dolgozók sztrájkja Barcelonában

A gyár megszegte ígéretét és cserbenhagyta munkásait, ők azonban nem hagyták szó nélkül a dolgot.

Forrás: automotor.hu2020. 08. 07. 12:45
null
Barcelona, 2020. mjus 28. A Nissan Motor Co. japn jrmgyrt vllalat nhny dolgozja autgumikat get a cg barcelonai zeme kzelben tartott tntetsen 2020. mjus 28-n. A Nissan korbban bejelentette, hogy az elz nap nyilvnossgra hozott, Renault-Nissan-Mitsubishi autgyri egyttmkds feladatmegosztson alapul j szervezeti felptse keretben bezrja a gyrat. Az zem kzvetlenl 2400 alkalmazottat foglalkoztat, a kapcsold szolgltatsokkal egytt pedig mintegy 3 ezret. MTI/EPA/EFE/Andreu Dalmau Fotó: Andreu Dalmau Forrás: MTI/EPA
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy arról korábban az Autó-Motor is beszámolt, az ominózus ügy még januárban került a nyilvánosság elé, amikor a spanyol kormányzat és a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egy megbeszélés keretein belül megegyeztek arról, hogy a barcelonai gyár jövője biztosítva van, a miniszterelnök pedig garantálta, hogy a munkahelyek megmaradnak.

A Nissan azonban a március elején zárult üzleti évben 6,2 milliárd dolláros veszteséget termelt, ezért radikális átalakításokkal kellett megváltoztatnia működését.

A tervük az volt, hogy mintegy ötödével csökkentik a gyártókapacitást (gyárakat zárnak be), a megmaradó telephelyek kihasználtságát 80% fölé növelik, és a modellpalettát is a világszerte kínált 69 típusról kevesebb, mint 55-re csökkentik.

Ezen felül a következő másfél évben 12 új autót szeretnének piacra dobni, az elektromos (akkumulátoros-elektromos és e-Power) modellek számát pedig növelni, Japánban ugyanis az ilyen modellektől remélik az eladások 60%-át.

A Nissan új emblémája sem tudta megmenteni a céget a gigantikus veszteségektől.
MTI/AP/Eugene Hoshiko

A kényelmetlen helyzet tehát egy teljesen új költségcsökkentési programot eredményezett, aminek következtében a Nissan a januári egyeztetések ellenére májusban bejelentette, hogy a globális átszervezés keretében 2020. december 31-i határidővel bezárja a barcelonai üzemét.

A katalán gyárbezárás mintegy 1 milliárd euróba fájt volna, a cég pedig már ki is nézte magának új európai gyárközpontjának a brit Sunderland-et, az üzem a kihasználtságát pedig a Renault-modellek oda telepített termelésével oldották volna meg.

A spanyol kormány ezek után sajnálkozását fejezte ki, hogy a Nissan nem tartja magát a januári megállapodáshoz, illetve azt is közölték, hogy az üzem további fennmaradása érdekében bármilyen autógyártóval hajlandóak tárgyalásokat folytatni.

A nagy költségvetési számolgatás arra azonban minden bizonnyal nem tért ki, hogy a több ezer munkahely megszűnésével járó döntést követően zavargások törnek majd ki a barcelonai gyár előtt.

Az elkeseredett és becsapott tiltakozók gumiabroncsokat kezdtek égetni, majd ezt követően az autópályára vonultak, és a városközpont felé indultak.

Nem csak a hangulat volt tűzforró a feldühödött tömegben.
MTI/EPA/EFE/Enric Fontcuberta

Az utcára vonult dolgozói érdekképviseletek ezután sztrájkot hirdettek, aminek gazdasági hatásait a koronavírus-járvány miatti egyetemes leállás miatt alig lehetett érezni, a dühös emberek azonban tettek róla, hogy ne maradjon észrevétlenül a velük szemben tanúsított elbánás.

A munka több hónapos beszüntetése és a látványos fellépés pedig úgy tűnik csak most kezd kifizetődni, a Nissan ugyanis kezd megtörni a hatalmas presszió nyomása alatt, a munkások jövője pedig rendeződni látszik.

A nagy pénzrablás címû spanyol drámasorozat a Madridba érkező tüntetőket is megihlette.
MTI/EPA-EFE/Luca Piergiovanni

A felek legutolsó, 30 órán át tartó tárgyalása során a gyár és a szakszervezetek képviselői megállapodásra jutottak, így amint lehet újraindul az autógyártás Barcelonában.

A paktum legfontosabb pontja, hogy immár 2021. december 31-ig működteti a gyárat a Nissan, ezenkívül az autógyártó nem hagyja cserben dolgozóit sem, és a katalán kormányzat aktív szerepvállalásával próbál majd új tulajdonost találni az üzemnek.

A megállapodás ráadásul tartalmazza az alkalmazottak kártalanítását is, külön részletezve az üzem bezárását a tömeges leépítéseket, illetve ha a termelés csak pár hónapos szünettel folytatódik, például egy tulajdonos váltás esetén.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.