Noha Lechner sokszor megbotránkoztatta múltba révedő közönségét, víziói már életében sikert arattak, mert képes volt kiszakadni a kor kötöttségeiből, hogy ragyogó képzeletének szabad utat adjon. Merész, de vitán felül ízléses épületei kiragyogtak a historizmus szürkeségéből, a díszítő ösztön azonban sosem ragadtatta túlzásokra a mestert, akinek nevét talán nem túlzás Antoni Gaudíéval vagy a jugendstil és az art nouveau nagyágyúival egy lapon emlegetni – olvasható a Híradó.hu cikkében.
A magyaros szecesszió atyja, a magyar nemzeti építészet úttörője 107 éve, 1914. június 10-én hunyt el. Lechner Ödönre emlékezve legszebb munkái közül mutatunk be hét épületet.
A szegedi városháza
épült: 1882–83
Szeged Schwörtz János tervezte régi, egyemeletes városházája nem tudta tovább kiszolgálni a közigazgatás igényeit, így a város pályázatot hirdetett egy új épületre. A kiírás egyben tiltakozás is volt az ellen, hogy a szegedi színházat a bécsi Fellner és Helmer építésziroda tervezi (mint megannyi színházépületet a Monarchia területén). Így kikötés volt, hogy a pályázaton kizárólag hazai építészek vehetnek részt. Feltétel volt még, hogy a városképhez igazodva a városháza barokk stílusú legyen, ehhez kiváltképp a bírálóbizottság egyik tagja, Tisza Lajos (1879-es szegedi árvíz utáni újjáépítés vezetője, későbbi miniszter, a historizmus pártfogója) ragaszkodott. A pályázatot Lechner és Pártos Gyula közös irodája nyerte meg.

Fotó: MTI/Soós Lajos
Lechner szárnyaló fantáziáját megkötötte a barokk stílusra vonatkozó feltétel, de például a torony udvarba helyezése, a manzárdtetők bravúros elhelyezése, a mázas, színes cserepek alkalmazása, és az udvari árkádok nem mindennapi művészi ízléséről árulkodnak.
Amennyire lehetőségei engedték, igyekezett megvalósítani a saját elképzeléseit. Az udvarra néző homlokzaton egy reneszánsz palota érzetét keltő olaszos és francia elemek figyelhetők meg. A torony szokatlan elhelyezése ellenére a városképi elrendezés tökéletes maradt, a torony az épület varázsát, egyéniségét adja.
Thonet-ház