A debreceni gőztramway

Talán kevesen gondolnák, de az Osztrák–Magyar Monarchián belül Debrecenben létesült az első városi gőzvasút.

Balázs D. Attila
2021. 10. 13. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán kevesen gondolnák, de az Osztrák–Magyar Monarchián belül Debrecenben létesült az első városi gőzvasút. Azt is lehet tudni, hogy a személyforgalom 1884. október 2-án, egész pontosan tizenkettő óra negyvenöt perckor indult el a cívisvárosban.

A Debreceni Helyi Vasút az 1880-as években öt „gőztramwayt” vásárolt személykocsikkal, amelyek egészen a villamosforgalom 1911-es megindításáig biztosították a helyi tömegközlekedést, de áruszállítással foglalkoztak. A tömzsi gőzmasinák pályaszám helyett a Debrecen, Nagyerdő, István-malom, Hortobágy és Csokonai neveket kapták. A villamos vonal nagyrészt a régi gőzvasút nyomvonalán halad manapság is.

Ezen az 1905 után kiadott hangulatos képes levelezőlapon is egy ilyen „szoknyás gőzmozdonyt” láthatunk, amint végigpöfög a Nagyerdő árnyas fái alatt. A menetdíj felnőtteknek 10 krajcár volt (első osztályon 15), gyerekeknek pedig feleannyi.

A Haraszti nevű kis gőzös a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum egyik legrégebbi műtárgyának számít 
Fotó: COMMONS.WIKIMEDIA.ORG

Egy a debrecenihez hasonló minivasparipát láthattak már egy nemrégiben történt kolozsvári időutazásunk alkalmával is, de ősrégi brassói felvételeken is feltűnnek ezek a bájos szerelvények. E masinák általában Budapesten, a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak műhelyében készültek, vagy a Monarchia első mozdonygyárában, a Lokomotivfabrik der StEG-ben. Mellesleg azért kapták a szoknyás becenevet, mert az oldalukra szerelt gépészeti berendezéseket felhajtható lemezzel takarták, hogy az állomásra érkező utasokat ne fröcskölje le a gép.

Mára eltűntek ezek a városképet meghatározó kis gőzmozdonyok az utcákról, ám egy gyönyörűen felújított, zöld színben pompázó példánnyal ma is találkozhatunk a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban.

Az Időutazás a magyar múltba következő, 30. része a felrobbantott brassói Árpád-szobrot idézi meg egy ma már politikailag inkorrektnek számító régi képeslap segítségével.

A sorozat további epizódjait ITT tekintheti meg.

Borítókép: A múlt század fordulóján még ilyen „szoknyás gőzmozdonyok” közlekedtek Debrecenben és környékén (Balázs D. Attila gyűjteménye)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.